Overslaan en naar de inhoud gaan

Online doopceel lichten mag, in de VS

Social Intelligence speurt in opdracht van werkgevers het internet af naar informatie over sollicitanten en werknemers. De Federal Trade Commission (FTC) is van mening dat dat type dienstverlening dient te voldoen aan de regels die de Fair Credit Reporting Act stelt. Die zijn opgesteld voor financiële dienstverleners die onderzoek doen naar de kredietwaardigheid en het betaalgedrag van potentiële klanten van hun klanten.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Accuraatheid verzekeren
Bedrijven die dit type diensten leveren moeten bijvoorbeeld ‘in alle redelijkheid’ maatregelen nemen om maximale accuraatheid van de informatie te verzekeren. Ook dienen ze hun opdrachtgevers erop te wijzen dat die hun klanten erop moeten attenderen van welke informatie ze gebruik hebben gemaakt, als ze op grond daarvan in het nadeel van die klant – of sollicitant – beslissen.

In een brief aan Social Intelligence liet de FTC weten dat de informatie die het over de handel en wandel van Social Intelligence heeft ontvangen, op dit moment geen reden geeft om de zaak diepergaand te onderzoeken.

Aan 5 tot 20 procent kleeft een smetje
Social Intelligence bestaat nu een jaar, en wordt naar eigen zeggen ingeschakeld door verschillende bedrijven uit Fortunes lijst van 500 grootste Amerikaanse bedrijven, en ook door bedrijven uit de gezondheidszorg. Volgens het bedrijf vindt het bij ieder onderzoek naar antecedenten op internet bij 5 tot 20 procent van sollicitanten minder of meer bezwarende informatie. Dat verschil hangt samen met de gemiddelde leeftijd. Hoe jonger de sollicitanten, hoe aanweziger op internet, en hoe groter de kans dat er wat tussen zit dat de werkgever niet zint.

Social Intelligence monitort ook werknemers van bedrijven, bijvoorbeeld om te zien of ze geen bedrijfsgegevens laten uitlekken via Facebook of LinkedIn, of bijvoorbeeld klanten of patiënten bespreken op openbare fora. Het bedrijf is erg gesloten over de omvang van zijn klantenkring. Maar het laat wel weten dat het dit type onderzoek alleen uitvoert voor opdrachtgevers die een reglement voor de omgang door medewerkers met sociale media opgesteld hebben.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in