Overslaan en naar de inhoud gaan

OPTA: betere bescherming tegen ongewilde sms-diensten

De mobiele aanbieder moet de klacht eerst onderzoeken en kunnen aantonen dat de consument zich willens en wetens op de sms-dienst heeft geabonneerd. Hoewel mobiele aanbieders niet per se zelf schuldig zijn aan de sms-misleiding, zijn zij volgens de nieuwe regels wel verplicht mee te werken aan de oplossing. Zij incasseren immers het geld voor de sms-diensten via de telefoonrekening en verdienen eraan.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De nieuwe regels zijn opgesteld door het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Mobiele aanbieders die zich hier niet aan houden, kan OPTA beboeten met maximaal 450.000 euro per overtreding.

Mobiele aanbieders moeten misleiding stoppen
Chris Fonteijn, voorzitter van OPTA zegt: "Met deze nieuwe maatregel staat de consument sterk bij zijn klacht over kosten voor een sms-abonnement, dat hij niet afgesloten heeft. Mobiele aanbieders hebben aangekondigd deze klachten zorgvuldig te behandelen. Ik heb er daarom vertrouwen in dat zij op deze wijze mee gaan helpen met het bestrijden van sms-misleiding. Doen zij dit niet, dan hoor ik dit graag via ons informatieloket ConsuWijzer. Dan kan OPTA mobiele aanbieders aanspreken op hun verantwoordelijkheid."

Sms-filter
Vanaf morgen zijn mobiele aanbieders tevens verplicht hun klanten de mogelijkheid te bieden hun mobiele nummer te laten blokkeren voor betaalde sms-diensten. Mobiele aanbieders hebben hiervoor een sms-filter in het leven geroepen. Consumenten kunnen zich hiervoor aanmelden via www.smsdienstenfilter.nl. Via deze site kunnen ook ouders het mobiele nummer van hun kinderen opgeven en ze zo beschermen tegen een hoge telefoonrekening door betaal-sms'jes.

Sms-spam en misleiding
OPTA en de Consumentenautoriteit hebben beiden een eigen bevoegdheid op het gebied van sms-fraude. OPTA treedt sinds 2004 op tegen verzenders van ongevraagde sms-berichten. Begin dit jaar heeft OPTA nog boetes opgelegd van in totaal 550.000 euro wegens sms-spam.

Daarnaast kan de Consumentenautoriteit misleidende sms-aanbieders aanpakken. In de zomer van 2010 legde de Consumentenautoriteit nog een boete op van bijna 1,2 miljoen euro voor misleiding met sms-diensten. De combinatie van optreden door de toezichthouders en een betere bescherming van de consument moet de overlast van misleiding met sms-diensten sterk worden teruggedrongen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in