Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland wil snelle invoering eCall in auto

De ANWB gaat hiervoor donderdag namens Nederland naar Brussel, waar over de Europese invoering van de eCall wordt gepraat. Twintig Europese landen hebben een convenant gesloten over het wettelijk verplicht stellen van het invoeren van de gadget in nieuwe auto's. Alleen over de termijn waarop dit gaat gebeuren moet Europa nog een besluit nemen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Kastje wellicht al volgend jaar in alle nieuwe auto's
Dit gebeurt vermoedelijk begin volgend jaar. De planning is nu dat pas na 2015 alle nieuwe auto's een eCall krijgen. Maar Nederland wil eigenlijk dat dit twee jaar eerder gebeurt.
Bovendien moeten belangrijke Europese landen als Frankrijk en Groot-Brittannië zich nog bij het convenant aansluiten. Volgens de ANWB kan de nieuwe maatregel binnen een jaar worden doorgevoerd. Eerder pleitte ook EU-commissaris Neelie Kroes al voor een versnelde verplichtstelling van de eCall op Europees niveau.

eCall beperkt schade
"Het eerste halfuur is voor slachtoffers van verkeersongevallen doorslaggevend", stelt ANWB-directeur Guido van Woerkom. "Een eCall in een auto betekent tijdwinst, snellere hulpverlening, minder mensen die aan hun verwondingen overlijden en minder vervolgletsel. Daar kun je alleen maar vóór zijn."

Zodra de airbag van een auto met een eCall uitklapt, wordt een bericht verstuurd naar de alarmcentrale met alle relevante informatie zoals de locatie van het voertuig, de rijrichting en het merk. De telefonist van 112 probeert meteen contact te maken met de bestuurder en er wordt hulpverlening in gang gezet. Uit Europees onderzoek is gebleken dat binnen Europa door het installeren van eCalls in nieuwe auto's op termijn jaarlijks 2500 minder verkeersdoden zouden vallen. Op dit moment overlijden jaarlijks in de EU ongeveer 39.000 mensen door een verkeersongeval.

Ook oudere auto's moeten eCall krijgen
De kosten van het apparaat zijn 100 euro. De nieuwe Europese wetgeving betreft vooralsnog alleen nieuwe auto's. Maar het is de bedoeling dat ook oude auto's de mogelijkheid krijgen gemakkelijk een eCall te laten installeren. Op dit moment heeft slechts 0,4 procent van alle Europese auto's een eCall. Het gaat dan vooral om zeer dure modellen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in