Overslaan en naar de inhoud gaan

Spraakherkenning bij politietelefoon

Newtel Essence heeft in samenwerking met Telecats het spraakherkenningssysteem gebouwd. Het is geïnstalleerd bij het callcenter 0900-8844 van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) in Driebergen. Het systeem is vooral bedoeld als service aan mobiele bellers, want uit hun telefoonnummer is niet af te leiden waar ze zich bevinden.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Om de gewenste verbinding tot stand te brengen, moet de beller de naam inspreken van het politiebureau waarmee hij contact wil. De software herkent de naam en legt de gevraagde verbinding. Herkent de software de ingesproken plaatsnaam niet, dan zorgt een medewerker van het KLPD in Driebergen alsnog voor een verbinding met de gevraagde regio.

Voorheen was het aantal mobiele bellers beperkt en was het geen probleem om die gesprekken door een telefonist te laten afhandelen, maar dat aantal is flink toegenomen. In 2009 kwamen ruim 2,4 miljoen mobiele meldingen bij het KLPD binnen, met lange wachtrijen tot gevolg.

De spraakherkenningsoplossing betekent dat een burger sneller met het juiste politiebureau wordt doorverbonden. Voor de Nederlandse politie levert deze service een operationele besparing op van 8 ton op jaarbasis.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in