Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander belt steeds minder

Dat concludeert de Opta in de dinsdag gepresenteerde Marktmonitor 2009. In de eerste zes maanden van 2009, de meest recente periode waarover de toezichthouder op de markten voor post en communicatie gegevens heeft, daalde het aantal belminuten over de vaste lijn met bijna 8 procent tot iets minder dan 12 miljard. Er werden 11 miljard minuten besteed aan bellen via mobiele telefoons. Dat was slechts 1,5 procent meer dan in de eerste helft van 2008.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Volgens een woordvoerder van de Opta reflecteert de afname van het totale telefoonverkeer de opkomst van andere communicatiemiddelen. "Mensen kiezen er steeds vaker voor even een sms'je of een mailtje te sturen, in plaats van te bellen.'' Het gebruik van mobiel internet steeg in de eerste helft van 2009 dan ook met 300 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal verstuurde sms-berichten nam met 20 procent toe tot 4,3 miljard.

De opkomst van internet via snelle breedbandverbindingen is in Nederland ondertussen niet te stuiten. In 2009 werd de zes miljoenste breedbandaansluiting tot stand gebracht. Met 38,1 aansluitingen per honderd inwoners ging Nederland daarmee Denemarken voorbij als land met de hoogste penetratiegraad van breedbandinternet ter wereld. Het aantal aansluitingen via glasvezelnetwerken groeide het sterkst, maar ook de aansluitingen via andere netwerken namen gestaag toe.

Ongeveer 80 procent van de consumenten die breedband afneemt, doet dit in combinatie met een ander product bij dezelfde aanbieder. In 55 procent van de gevallen gaat het daarbij om vaste telefonie. Televisie wordt in meer dan de helft van de gevallen nog apart afgenomen. De meeste klanten die hun tv-abonnement wel samen met andere diensten afnemen, doen dit meestal in combinatie met zowel internet als televisie.

Op de televisiemarkt zette de digitalisering vorig jaar verder door, aldus de Opta. Meer dan de helft van het aantal tv-abonnementen bevat momenteel digitale televisie. Het totale aantal abonnementen steeg van 7 miljoen in 2007 tot 7,3 miljoen in 2009. Daarmee zijn er meer abonnementen dan huishoudens in Nederland.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in