Cisco schrapt maildienst in de cloud
Volgens Chrapaty zijn klanten e-mail gaan zien als ‘volwassen’ en als een ‘commodity’, in plaats van als ‘een gedifferentieerd onderdeel van hun langetermijnstrategie voor onderlinge samenwerking’. Dat zou de reden zijn om weer met mail in de cloud.
Klanten krijgen hulp bij overstap
Cisco investeerde tevergeefs 250 miljoen dollar in het project, dat Chrapaty in het blog als een ‘gecontroleerde release’ en een ‘markttest’ bestempelt. Het bedrijf belooft klanten die aan de ‘proef’ hebben meegedaan, te helpen bij het overstappen naar een andere mailservice. Ze krijgen ook voor de resterende duur van hun contract ondersteuning.
Tegenhanger van Google Apps en Microsoft BPOS
Cisco introduceerde de maildienst in november 2009, als concurrent van onder meer Google Apps en Business Productivity Online Suite (BPOS) van Microsoft. Klanten hadden Cisco verteld dat ze interesse hadden in het uitbesteden van hun e-mail, net als ze dat eerder hadden gedaan met videoconferencing op basis van Cisco’s SaaS-dienst WebEx.
Google Apps en BPOS – dat nog dit jaar wordt opgevolgd door Office 365 - bieden echter uitgebreidere functionaliteit en meer opslagruimte tegen lagere tarieven dan Cisco Mail. Mogelijk heeft dat Cisco parten gespeeld. Gartner-analist Matthew Cain wijst erop dat organisaties steeds meer een complete ‘suite’ van samenwerkingstools aanschaffen in plaats van een applicatie met beperkte functionaliteit zoals Cisco Mail. BPOS bijvoorbeeld bevat naast Exchange Online ook SharePoint Online, Office Communications Online en Office Live Meeting.
Medewerkers worden overgeplaatst
De medewerkers die betrokken waren bij Cisco Mail, krijgen een nieuwe functie in samenwerkingsactiviteiten die klanten als meer strategisch zien, aldus Chrapaty. Zij stapte in september 2009 naar Cisco over van Microsoft, waar ze verantwoordelijk was voor Windows Live, Cloud en Online Services.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee