Toshiba komt met brilvrije 3D-televisie
De nieuwe 3D-modellen zijn relatief kleine tv’s die doorgaans voor gebruik als tweede toestel in bijvoorbeeld de slaapkamer worden aangeschaft. In het komende boekjaar, dat in april 2011 begint, wil Toshiba echter ook een groter model introduceren met een beelddiagonaal van 40 inch (102 cm) dat zowel met als zonder brilletje valt te gebruiken.
Meer details komen naar buiten tijdens CES in januari
Op de komende Consumer Electronics Show (CES), begin januari in Las Vegas, geeft Toshiba meer details over zijn 3-dimensionale plannen. Masaaki Osumi, hoofd van Toshiba’s tv-afdeling, zei tegen The Wall Street Journal dat het kijken naar 3D-beelden een “stress-vrije ervaring” moet worden “zonder het gedoe van iedere keer een bril te moeten opzetten”. Volgens Osumi gelooft niemand dat we tot in lengte van dagen een bril blijven dragen om 3D-tv te bekijken.
Toshiba zegt zich in het vervolg te concentreren op 3D-televisies waarvoor geen speciale hulpmiddelen nodig zijn. Daarmee hoopt het Japanse elektronicabedrijf een voorsprong te kunnen nemen op zijn Zuid-Koreaanse rivalen Samsung en LG Electronics. Toshiba noemt de gebruikte technologie ‘autostereoscopisch’. Concurrenten van Toshiba hebben nog enkele jaren nodig om deze vinding rijp voor massaproductie te maken.
Technische realisatie van brilvrije 3D-tv is lastig
Een topman van Samsung zei in oktober dat 3D-beelden bekijken zonder bril nu wel doenlijk is op kleine mobiele toestellen, maar dat er technische struikelblokken zijn die een doorbraak naar grotere schermen de komende 5 tot 10 jaar in de weg staan. Het is lastig om ‘stereobeelden’ te bekijken zonder speciale bril. Zo is de kijkhoek heel beperkt. De kijker moet recht voor het toestel zitten, daarbuiten ziet het beeld er verminkt en onscherp uit.
Verkoop van toestellen valt tot dusver zwaar tegen
The Wall Street Journal constateert dat de ‘hype’ van 3D-tv ongeveer een jaar na de introductie voorbij is. De vraag van consumenten valt tegen, onder andere omdat ze geen speciale brillen willen dragen en omdat ze de prijzen te hoog vinden. Slechts 2 procent van de in 2010 verkochte tv’s is in staat tot 3D-weergave. Medio dit jaar ging marktonderzoeker DisplaySearch nog uit van 5 procent.
Fabrikanten als Samsung zien zich gedwongen hoge kortingen te geven om de verkoop op gang te houden en de hoog opgelopen voorraden weg te werken. Sinds de introductie in maart zijn de prijzen van 3D-tv’s gemiddeld met 40 tot 50 procent gedaald, aldus DisplaySearch. De onderzoekers zien op langere termijn wel degelijk perspectieven. In 2014 zal naar verwachting 41 procent van alle nieuw verkochte toestellen beelden in 3D kunnen tonen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee