Overslaan en naar de inhoud gaan

'IT-opleidingen moeten curriculum aanpassen'

Dat blijkt een onderzoek door de IBM Benelux Technical Expert Council (TEC). Al langer is duidelijk dat de instroom van IT-studenten in het hoger onderwijs veel te laag is om het structurele tekort aan IT’ers op te vangen. Toch is het niet alleen hierdoor dat bedrijven moeilijk de juiste mensen vinden om IT-posities te vervullen. De vaardigheden van IT-studenten stemmen ook niet overeen met de behoeften van de bedrijven.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Polyvalente professional

Het TEC-onderzoek toont aan dat de hedendaagse IT-professional vooral polyvalent moet zijn en over meer moet beschikken dan alleen harde, technische kennis. Gevraagd naar de ingrediënten van het ideale IT-profiel, blijkt dat puur technische vaardigheden belangrijk blijven, maar slechts 35% uitmaken van het totaalbeeld.

Interpersoonlijke vaardigheden en leiderschapscapaciteiten scoren bijna net zo hoog en bepalen 25% van het ideale profiel. Daarnaast wordt van de moderne IT’er ook inzicht gevraagd in de toepasbaarheid van IT. De 15% die de respondenten toekennen aan ‘bewustzijn van sociaal-maatschappelijke uitdagingen’ toont het toenemende belang dat wordt gehecht aan het vermogen van IT-professionals om technologie in te zetten als antwoord op maatschappelijke uitdagingen in bijvoorbeeld het transport of de gezondheidszorg.

Schuivende positie IT'ers

Het stijgende belang van niet-technische vaardigheden in het ideale IT-profiel, hangt samen met een duidelijke verschuiving in de plaats die de IT’er moet innemen in de organisatie, stellen de onderzoekers. De IT-specialist vervult allang niet meer enkel de rol van pure serviceprovider, maar is uitgegroeid tot één van de sleutelfiguren in het bedrijf. IT-professionals moeten inzicht hebben in én meebouwen aan de bedrijfsstrategie. Om actief de businessdoelstellingen te ondersteunen, moet de IT-professional steeds meer beschikken over managementvaardigheden en ondernemerschap. De ideale IT’er is dan ook niet langer een ingenieur pur sang, maar een information broker of IT-architect.

Aanpassing curriculum noodzakelijk

"Willen de klassieke IT-opleidingen professionals afleveren die aansluiten op de behoeften van de IT-bedrijven, dan zullen zij hun curriculum moeten aanpassen," zegt John Post, CTO Benelux bij IBM en co-auteur van de studie. "Nu zijn het immers afgestudeerden in opleidingen als Technische Bedrijfskunde of Bedrijfseconomie die de vaardigheden van de ideale IT-professional het best benaderen." Concreet moeten IT-opleidingen naast technische kennis ook domeinen als architectuur, leiderschap, projectmanagement, communicatie en coaching opnemen in hun lessenpakket. "Alleen zo worden zogenaamde ‘T-Shaped’-profielen gevormd, die hun specialisatie combineren met een brede kennisbasis. Zoniet, dreigen de klassieke IT-opleidingen hun aansluiting met de markt onherroepelijk te verliezen," zegt John Post.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in