Overslaan en naar de inhoud gaan

'Veel klachten over diensttelefoon politie'

Sinds vorig jaar krijgen alle dienders op straat de nieuwe smartphone: een Samsung Galaxy S5. Via een speciale app kunnen agenten persoonsgegevens checken en digitale bekeuringen uitschrijven.
Samsung Galaxy S5
© Samsung
Samsung

Volgens het AD hebben veel agenten klachten over hun dienstsmartphone. De meest gehoorde klacht is dat het toestel traag is en de accu snel leeg raakt. De speciaal ontwikkelde politie-apps kampen bovendien met storingen, waardoor ze zo nu en dan uitvallen.

Nu al verouderd

"Wij krijgen een telefoon die eigenlijk al verouderd is", zegt een agent uit Rotterdam. "En dan zet de politie er ook nog eens een zwaarbeveiligd eigen systeem op. Dat trekt dit toestel slecht. Toen ik de telefoon net had, was de batterij al na een halve dienst leeg. Door allerlei trucjes uit te halen om energie te besparen, kan ik er nu net een dagdienst mee uitzitten."

Niet alleen agenten raken hierdoor gefrustreerd, ook burgers mopperen dat ze soms lang moeten wachten tot ze geholpen of beboet worden. "Laatst wilde ik een automobilist bekeuren die zijn voertuig midden op de weg had geparkeerd", vertelt een agent. "Met de politie-app kan ik een bewijsfoto toevoegen. Maar dat lukte niet. Het systeem liep twee keer vast. Toen heb ik maar een ouderwetse bon geschreven, die ik later handmatig moest invoeren op de computer. Ik was zo 20 minuten verder. Daar baalt die automobilist dan ook van", aldus de agent in het AD.

Vertrouwelijke gegevens in de cloud

Volgens Ronald Pronk van politievakbond ANPV gebeurt het de laatste tijd vaker dat agenten overstappen naar de minder goed beveiligde privé-omgeving op hun telefoon. "Dienders sturen wel eens een foto van een verdachte rond via hun persoonlijke Whatsapp, omdat het via de politie-app niet lukt. Dat is nodig om collega's snel te waarschuwen. Maar het mag eigenlijk niet." Dat kan echter betekenen dat vertrouwelijke gegevens, zoals foto's van verdachten, in de cloud terechtkomen.

De korpsleiding van de Nationale Politie is bekend met de klachten van agenten. "Dit systeem is in ontwikkeling en dit soort klachten hoort daarbij", laat een politiewoordvoerder weten.De afgelopen maand registreerde de politie ruim 7300 foutmeldingen op ongeveer 565.000 bevragingen via de speciale politie-app MEOS (Mobiel Effectiever Op Straat), zocht het AD uit.

Inmiddels beschikken zo'n 22.000 agenten over de nieuwe diensttelefoon. De politie verwacht dat komende zomer alle 33.000 agenten op straat met het mobieltje rondlopen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in