Overslaan en naar de inhoud gaan

Jaarlijks 1,3 miljoen aanvragen voor nieuw Digid-wachtwoord

Wiebes werd gevraagd naar het aantal mensen dat jaarlijks een nieuw wachtwoord voor DigiD aanvraagt. In de brief meldt Wiebes dat meer dan 745.000 mensen één keer per jaar een nieuw wachtwoord aanvragen. Ongeveer 180.000 Nederlanders doen dit twee keer per jaar. Zo’n 42.000 mensen vragen jaarlijks zelfs drie keer een nieuw wachtwoord. Er is ook een handjevol extreme gevallen waarbij burgers 15 of 16 keer per jaar een nieuw wachtwoord hebben aangevraagd.
Business
Shutterstock
Shutterstock

In welke leeftijdscategorieën de heraanvragers zitten kan Wiebes niet zeggen, omdat DigiD-beheerder Logius vanwege privacyredenen de informatie niet geeft. In totaal maken zo’n 12 miljoen Nederlanders gebruik van DigiD.

Lokale aanpak voor probleemburgers

Wiebes werd ook gevraagd naar de zogeheten ‘Stella-zaken’ (Stella’s). Dat zijn zaken waarbij belastingplichtige burgers op meerdere fronten problemen hebben met de Belastingdienst en deze niet zelf kunnen oplossen, omdat er sprake is van schrijnende omstandigheden. Lokale contacten met de speciale teams van andere overheidsinstanties zoals UWV, gemeenten, CJIB, SVB werken samen om deze gevallen, die vaak te maken hebben met schuldproblematiek, van hulp te voorzien. Op 1 januari is er een pilot van start gegaan met de Proeftuin G4, waar lokale samenwerking met schuldhulpverlening wordt aangemoedigd. ‘Het doel van deze proeftuin is het beter beschermen van het bestaansminimum van mensen, voorkomen van oplopende incassokosten, minimalisering van gijzelingsprocedures (CJIB) en knelpunten met betrekking tot het bestaansminimum sneller op te lossen’, aldus Wiebes.

Aantal Stella’s neemt toe

De staatssecretaris zegt desgevraagd een toename van het aantal Stella’s te verwachten. 'Door versterking van het interne netwerk binnen de Belastingdienst en de intensivering van de samenwerking met andere overheden voorzien we een toename van het aantal Stella zaken. Het streven is wel de problematiek eerder te herkennen zodat aan de voorkant van het proces door de betrokken overheidspartijen actie ondernomen kan worden om het bestaansminimum te beschermen en de burger sneller te helpen bij de problematiek die speelt.'

Bron: Binnenands Bestuur / Sjoerd Hartholt

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in