Overslaan en naar de inhoud gaan

Oudere kan digitalisering niet meer bijbenen

Dat blijkt uit onderzoek van seniorenorganisatie KBO onder 1350 Nederlandse senioren. De KBO wijst hierbij op de trend dat veel dienstverlenende instanties er bijna als vanzelfsprekend vanuit gaan dat alle burgers digitale dienstverlening wensen en dat ook makkelijk aan kunnen. “Dit beleid staat haaks op de realiteit”, zegt Manon Vanderkaa, directeur bij KBO. 47 procent van de digivaardige senioren denkt echt in serieuze problemen te komen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Bovendien bleek al uit eerder onderzoek van KBO dat 1,2 miljoen ouderen in het geheel niet met internet werkt.

De KBO pleit ervoor dat alternatieven voor digitale dienstverlening blijven bestaan. "Het moet mogelijk blijven om gewoon te bellen of langs te komen met een vraag", vindt Vanderkaa. Zij wijst er op dat haar vereniging ouderen stimuleert en ondersteunt bij digitalisering maar dat daar een grens aan zit.

Slechts 28 procent van de ouderen die nu online zijn, denkt in de toekomst probleemloos om te kunnen gaan met de steeds verder gaande digitale dienstverlening.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in