Overslaan en naar de inhoud gaan

Rabo moet slachtoffers phishing compenseren

De bank vond dat de gedupeerden nalatig waren geweest en dus zelf voor de schade moesten opdraaien, maar de commissie vindt dat Rabo ook wat te valt te verwijten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het gaat om klanten die belangrijke beveiligingscodes voor internetbankieren aan criminelen afstonden. Ze werden in 2013 telefonisch benaderd door iemand die zich voordeed als een medewerker van de bank. Hun rekeningen werden flink geplunderd. In het ene geval werd bijna 29.000 euro weggesluisd, in het andere zelfs 42.000 euro. Volgens de commissie had Rabobank de klanten beter moeten beschermen voor deze geraffineerde oplichterstruc, bijvoorbeeld door een beperkte (dag)limiet bij overboekingen via internet. Maar de commissie stelt ook dat ze hun gegevens nooit hadden mogen afgeven. Daarom moeten ze een beperkt deel van de schade toch zelf betalen. Bij de ene klant is de aansprakelijkheid teruggebracht tot 7500 euro, bij de ander tot 5000 euro.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in