Overslaan en naar de inhoud gaan

Computermodellen helpen beleidsbepalers 'elkaar te vinden'

Beleid over complexe vraagstukken die zich in de toekomst kunnen gaan afspelen, bijvoorbeeld over klimaatverandering, is lastig. Dit beleid moet aansluiten op de perspectieven en doelstellingen van een groot aantal belanghebbende partijen en die liggen vaak mijlenver uiteen. Een oplossing is dat deze partijen nader tot elkaar komen doordat zij kennis, visies en doelstellingen met elkaar uitwisselen en deze met elkaar gaan delen. Dit wordt sociaal leren genoemd.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Om inzicht te krijgen in de toekomst worden computermodellen gebruikt waarin verschillende toekomstscenario's worden gemaakt, op basis van gegevens vanuit verschillende disciplines. Promovenda Merel van der Wal onderzocht de rol van deze computermodellen in het proces van sociaal leren voor beleidsbeslissingen rond watermanagement, landinrichting en natuurbeheer. Zij concludeert dat de modellen het sociaal leren kunnen versterken. Zij promoveert op 4 december 2015 aan de Open Universiteit met haar proefschrift 'The Role of Computer Models in Social Learning for Participatory Natural Resource Management'.

Platform voor discussie

Van der Wal concludeert dat een model een middel is voor toekomstverkenning en bovendien een platform voor communicatie geeft. “Op basis van de toekomstscenario's kan worden gediscussieerd over wat de partijen als ideaalbeeld voor de toekomst voor zich zien. Hoe beter de toekomstverkenningen worden gekoppeld aan de discussie, hoe sneller het proces van 'elkaar vinden' verloopt”, aldus de promovenda.

Aansluiten op vragen

Om ervoor te zorgen dat de modellen het sociaal leren zo goed mogelijk ondersteunen is het wel belangrijk dat de belanghebbenden op een zo vroeg mogelijk moment worden betrokken in het model-constructietraject. Zo kunnen de toekomstscenario's zoveel mogelijk aansluiten op de vragen van de belanghebbenden.

Van der Wal startte in 2010 aan de Open Universiteit met het onderzoek ten behoeve van haar promotie. In 2013 maakte ze deel uit van de nationale reviewcommissie van het vijfde wereldwijde klimaatrapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change. Sinds 2014 werkt zij als Postdoctoraal onderzoeker aan de Radboud DocentenAcademie.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in