Overslaan en naar de inhoud gaan

Internetten op je mobieltje kan een stuk sneller

Instant laden van webpagina's op smartphones is het niet erg bescheiden einddoel van het AMP Project. Dit Google-project is de hoeder van een nieuw, open raamwerk van technologieën. Die moeten bewerkstelligen waar AMP voor staat: Accelerated Mobile Pages. Het project richt zich in eerste instantie op statische informatie op het web: krante-artikelen, boeken, presentaties, noem maar op.
Google AMP
© Google
Google

Om die sneller leesbaar te maken op mobiele apparaten, neemt het AMP Project niet zijn toevlucht tot geheel nieuwe technieken. De nadruk ligt op het maken van verstandige keuzes uit bestaande technieken. Eén van die keuzes is het beperken van het gebruik van JavaScript door waar mogelijk voor alternatieven te kiezen. Daarmee haalt men nu al verbeteringen in de laadtijd over 3G-netwerken van 15 tot 85 procent.

Belangrijk is ook dat webpagina's met vaste lay-outs werken. Voor advertenties moeten bijvoorbeeld blokken met vaste verhoudingen worden gedefinieerd. Die kunnen wel wijzigen, maar alleen in reactie op de vereisten van het apparaat.

Instant laden

In de toekomst kan het nog sneller door gebruik te maken van de 'prerendering'-functie. Daar moet voorzichtig mee omgesprongen worden, vanwege de belasting die het kan opleveren. Binnen AMP HTML is nu de mogelijkheid toegevoegd om in een document te specificeren dat het de inhoud die de lezer zo meteen waarschijnlijk gaat lezen alvast ophaalt; onderdelen die een zware belasting voor de processor betekenen, kunnen daarbij geweerd worden.

Google lijkt de voortrekker van het project, waar verder onder andere Twitter, WordPress en LinkedIn in participeren. Volgens Google werken nu al 30 uitgevers van statische content mee binnen het AMP Project. Meer informatie is te vinden op de website van het AMP Project. Daar staan ook links naar een demo en naar de hulpmiddelen die nodig zijn om mobiele webpagina's te versnellen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in