Overslaan en naar de inhoud gaan

Volkswagen nept vervuilingstest met slimme software

Dat stellen althans de U.S. Environmental Protection Agency en de California Air Resources Board. Ze hebben Volkswagen officieel laten weten dat het in hun ogen de regels heeft overtreden, en doen nu nader onderzoek om hun aantijging te onderbouwen.
Volkswagen logo
© Volkswagen
Volkswagen

Dat autofabrikanten naden dichtplakken met tape en normale onderdelen verwijderen om bij laboratoriumtests lagere verbruikscijfers te kunnen tonen, dat is al langer bekend. Maar Volkswagen heeft de Amerikaanse milieutoezichthouders bewust voor het lapje gehouden met software. Een aantal dieselauto's van Volkswagen en Audi heeft software aan boord die kan constateren of er sprake is van een test, stellen EPA en CARB. In testsituaties past die software vervolgens de motorinstellingen aan. Die instellingen worden weer ongedaan gemaakt zodra de auto normaal gebruikt wordt. Dat leidt tot aanmerkelijke verschillen bij de uitstoot van stikstofoxides. Vergeleken bij de laboratoriumtesten kan de uitstoot in de praktijk een factor 40 hoger liggen, aldus de milieutoezichthouders.

Dubbel in de fout

Daarmee zondigt Volkswagen twee maal tegen de regels die gelden voor emissietests. Het is om te beginnen verboden een auto ter keuring aan te bieden met aan boord een voorziening die ten doel heeft om de test te saboteren. En het is eveneens verboden om auto's op de markt te brengen met goedkeuringscertificaten waaraan de auto's in kwestie niet voldoen. Het gaat daarbij om de Jetta, de Beetle, de Audi A3 en de Golf die op de markt gebracht zijn tussen 2009 en 2015 en de Passat van 2014 en 2015. Volkswagen heeft volgens EPA toegegeven dat de auto's uitgerust zijn met een voorziening om de emissietests te manipuleren.

De EPA broedt nog op de sancties die het Volkswagen zal opleggen. Intussen is Volkswagen wel verplicht om de gewraakte auto's aan te passen. Voor eigenaren van de met nepcertificaten toegelaten auto's heeft een en ander geen effect. Voor Volkswagen al wel. Aandelhouders maken zich grote zorgen om de gevolgen en met name de omvang van de mogelijke boete. Het aandeel Volkswagen leverde vanmorgen al bijna een vijfde van zijn waarde in aan de beurs van Frankfurt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in