Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN ziet resultaat verbeteren

KPN boekte in het tweede kwartaal een bedrijfsresultaat (ebitda) voor eenmalige kosten van 602 miljoen euro. Dat was 1,5 procent meer dan een jaar eerder, waarmee er sneller dan verwacht een einde kwam aan de daling van het resultaat. Die stabilisering werd door KPN eerder voor eind 2015 voorspeld. Het bedrijf verwacht nu dat het resultaat over heel dit jaar ongeveer even hoog zal zijn als in 2014.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De omzet van KPN zakte vorig kwartaal met bijna 4 procent naar 1,75 miljard euro. Net als in voorgaande kwartalen hield het bedrijf last van de moeilijke omstandigheden op de zakelijke markt. De opbrengsten van mobiele en vaste diensten voor consumenten waren ongeveer even hoog als een jaar eerder.

Op de zakelijke markt kromp de met vorig jaar vergelijkbare omzet met 9 procent, terwijl het bedrijfsresultaat er een vijfde kleiner werd. KPN werkt aan een reorganisatie die de zakelijke tak weer winstgevend moet maken en verwacht die operatie de komende maanden versneld te kunnen uitvoeren. Consumenten gaven vorig kwartaal 6 procent meer uit aan hun KPN-mobiel. Daarbij wist het bedrijf meer abonnees te strikken, waardoor het marktaandeel groeide van 42 naar 44 procent.

De nettowinst van KPN zakte met 55 procent, naar 160 miljoen euro. Die winst werd een jaar eerder gestuwd door een forse, eenmalige pensioenmeevaller. Vorig kwartaal profiteerde KPN wel van dividend uit het belang in Telefónica Deutschland. Dat geld wordt in de vorm van een interim-dividend van 3,4 eurocent per aandeel aan aandeelhouders doorgegeven.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in