Overslaan en naar de inhoud gaan

'Analytics en innovatie aan elkaar geklonken'

Analytics, het analyseren van grote hoeveelheden gegevens, is voor sommige bedrijven nog een brug te ver. Ze hebben er wel over gehoord, maar ze weten niet hoe ze het moeten aanpakken. Dyché: "Je hebt aan de ene kant de IT, die analytics ziet als een mooi hulpmiddel en anderzijds de 'business', die het niet allemaal begrijpt. Er is een wisselwerking tussen die twee groepen en in de praktijk kan dat leiden tot strubbelingen en dergelijke."
Big Data
© CC0 - Pixabay
CC0 - Pixabay

Rolverdeling

De onenigheid komt vaak, doordat niet bekend is welk deel van de analytics eigendom is van wie. "Met eigendom bedoel ik eigenlijk de partijen die de verantwoordelijkheid dragen voor de onderdelen van het analytics-proces. Dat kan de hardware zijn, de applicaties of de achterliggende methoden en theorieën. Pas als die verdeling duidelijk is, kan er prettig gewerkt worden."

Volledig erin duiken

Volgens Dyché is analytics niet iets wat je er even bij doet. Het is een groot onderwerp en wil je er goed mee kunnen werken, dan dien je een diepe duik te nemen. "Niet pootje baden, maar een volledige duik zodat je ook meteen weet hoe diep het water is. Vanaf dat moment begint je leercurve en hoe lang die precies wordt is weer afhankelijk van de omstandigheden. Heb je veel data binnen je bedrijf? Weet je wat je wil onderzoeken? Dat soort vragen, die je het beste gaandeweg kunt beantwoorden. Zie het als een experiment, maar dan wel een waar je fouten mag maken", zegt Dyché.

Snelheid

Dat fouten maken is belangrijk, want het geeft inzichten in de manieren waarop je de methoden kunt verbeteren. Dyché: "Het is ook prettig als je daar snel achter komt. Het motto is dan ook "Fail Fast", ofwel ga zo snel mogelijk op je gezicht als die kans er in zit. O ja, en let vooral ook op de data. Veel conferenties over Big Data gaan vooral over de applicaties en structuren zoals Hadoop. Vergeten wordt, dat die twee alleen maar zin hebben in combinatie met veel data."

Boek

Jill Dyché is de schrijfster van het boek "The new IT", dat vanmiddag werd gepresenteerd tijdens een uitgebreide workshop bij SAS in Huizen. ISBN: 978-0-07-184698-1

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in