Overslaan en naar de inhoud gaan

'Update-discipline Windows 7 moet naar Windows 10-model'

Het pleidooi komt van Thierry Paquay, programmamanager bij het Windows Update team. Hij sprak onlangs tijdens een sessie op de Ignite-gebruikersconferentie waarover Computerworld bericht.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Paquay dringt er bij de beheerders op aan voortaan alle optionele updates in ieder geval uit te voeren op testsystemen op het moment dat ze uitkomen. Vervolgens zouden de cumulatieve 'rollup'-updates daar overheen moeten worden uitgevoerd.

Microsoft denkt met de extra handelingen de IT-beheerders en de eigen organisatie een dienst te bewijzen. De eigen patch-afdeling bij Microsoft heeft er baat bij dat meer klanten de updates testen zodat de patch-afdeling een beter idee krijgt van de kwaliteit van de updates. Nu voert ongeveer 4 procent van alle Windows-gebruikers de optionele updates handmatig uit. Dit zijn doorgaans de technisch wat beter onderlegden. De rest vertrouwt op het auto-updateproces dat de optionele updates links laat liggen, maar deze vervolgens wel installeert bij een cumulatieve update.

Te weinig installaties

Het probleem is dat die 4 procent doorgaans alleen die optionele aanpassingen installeert als deze een concreet probleem voor hen oplossen. Daardoor is het percentage installaties doorgaans te laag om er de juiste feedback op te krijgen. Het gevolg is dat niet altijd alle bugs er uitgehaald worden. Die leveren vervolgens problemen op in de fase van de cumulatieve update. Meer testen levert dus betrouwbaardere cumulatieve updates.

Paquay steekt de hand in eigen boezem want Microsoft heeft tot voor kort altijd gepredikt dat optionele updates alleen geïnstalleerd moeten worden wanneer er een probleem is.

Door ook beheerders van Windows 7-machines op deze manier met de maandelijkse updates te laten omgaan, ontstaat een situatie die Microsoft ook voor Windows 10 voor ogen staat. "Elke machine up-to-date houden is het beste beleid", zegt Paquay. "Het is het makkelijkst bij het opsporen van problemen en het is makkelijker voor onze helpdesk bij het oplossen ervan."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in