Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Jeroen Verberg

De deeleconomie is vooralsnog marginaal blijkt uit onderzoek, waarbij Uber als bekendste exponent daarvan wordt genoemd. Fascinerend, omdat Uber natuurlijk helemaal geen ‘deelbedrijf’ is. Uber is een marktplaats voor taxi’s en snorders, die een percentage van de omzet afsnoept. Ik gebruik Uber en voor taxi’s is het handig. Maar mijn rit met een uberPop snorder was levensgevaarlijk en het idee om zwaargewond slechts 1 sterretje aan de chauffeur te geven, was weinig geruststellend.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Ik kreeg wel een briljant idee: een Uber voor huizen. Een site waar je al het aanbod van huizen kan zien en kopen. Laat dat nou verdorie in de vorm van Funda al ruim vijftien jaar bestaan. Het zou overigens wel heel interessant zijn als Funda onder het mom van innovatie zou roepen dat je, als je via hun site koopt, geen overdrachtsbelasting meer hoeft te betalen. Nu Funda moeder NVM Realworks heeft overgenomen kunnen ze in ieder geval beginnen met dynamic pricing: de vraagprijs van een huis omhoog laten gaan, naarmate meer mensen een huis als favoriet hebben opgeslagen op Funda.

De vraag is natuurlijk of dit soort marktplaatsen gaan overleven. De strategie nu is zo’n groot mogelijk marktaandeel verwerven. Maar Uber en bijvoorbeeld ook AirBNB zijn bedrijven zonder assets. Hun waardering is gebaseerd op “habits”, het idee dat mensen Uber blijven gebruiken.
Blijven die “habits” in de toekomst ook relevant? Waar we naartoe gaan zijn Land Drones, oftewel zelfrijdende auto’s. Die zelfrijdende auto’s gaan natuurlijk de rol van koeriers overnemen door spulletjes tijdens werktijd voor je ophalen bij centrale distributie depots. Of ze gaan andere mensen voor je vervoeren. Gaan ze dat doen via Uber? Ik vraag me dat af. Die auto’s zijn computers zonder “habits”, zonder gewoontes. Die gaan zelf dynamic pricing doen: op zoek naar de laagste omzet afdracht en de hoogste opbrengst.

Hoe werkt dit in de praktijk?: Stel ik bestel iets bij Bol, ga ik dan via Uber of een ander regelen dat het wordt opgehaald? Nee, die opdracht kan Bol gewoon rechtstreeks uitzetten bij een Land Drone. Het wordt een soort Land Drone Cloud waar je net als met utility computing per km betaald, en waar geen tussenpersoon meer tussen zit.

Er zal ook een enorme variatie aan Land Drones ontstaan, als je niet zelf hoeft te rijden, waarom zitten er dan perse stoelen in?.. ik laat me liever ‘s nachts slapend in bed vervoeren naar Zuid Frankrijk. Kortom er gaan verschillende types Land Drones ontstaan en wellicht ook Air Drones voor menselijk transport. En ja, dan komen we vanzelf bij het onderwerp van alle 38 andere berichten van deze week in de Automatiseringsgids: security. Maar daar worden gelukkig vorderingen gemaakt en serieus onderzoek gedaan.

Nog even verder dromen, ik stel me voor dat het een mega kans is voor de auto industrie om transport-as-a-service aan te gaan bieden, waarbij de meest luxe en gevarieerde zal winnen. Dat laatste omdat de kosten door optimale allocatie van kapitaal omlaag zullen gaan en we die besparing aan luxe zullen besteden.

Was het maar al zover.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in