Overslaan en naar de inhoud gaan

CB tackelt Big Data met Oracle

"We hebben te maken met krimpende tijdvakken, waarin we al onze bezigheden moeten uitvoeren. Klanten bestellen een boek en dan verwachten ze dat dat binnen korte tot zeer korte tijd wordt toegestuurd", zegt directeur Ronald Janssen van het Centraal Boekhuis. Tegenwoordig is het al zo, dat een bestelling die voor 23:15 uur is ontvangen, de volgende dag geleverd wordt. Of het nu om in het magazijn gereed liggende boeken gat of om uitgaven die via printing on demand worden vervaardigd.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Hoge snelheid

Voor het CB maakt het niet uit in welke vorm de boeken aanwezig zijn. Het kan ook gaan om een e-boek, bijvoorbeeld. Voor alle uitvoeringsvormen geldt dezelfde krappe tijdsperiode om de transactie af te ronden. "Snelheid is van het grootste belang, niet alleen als het gaan om de uitvoering van een order maar ook wanneer je wilt weten wat er allemaal is gebeurd. Dan kom je bij de analytics terecht, een proces dat vroeger rustig een paar weken in beslag kon nemen. Daar hoef je nu niet meer mee aan te komen, als we een vraag hebben dan moet daar echt binnen een paar seconden (hooguit) antwoord op komen", zegt Emiel van Bockel, manager Information Services bij het CB.

Oracle

"Als mensen langer dan 5 seconden moeten wachten op het resultaat van hun query", zegt Van Bockel, "dan gaan ze gegarandeerd kijken of de wifi wel werkt. Dan verliezen ze nog meer tijd en dat willen we nu juist niet. Mijn eis aan een systeem was, dat het merendeel van de queries met een sub-second response time beantwoord kon worden. Oracle zei, dat dat mogelijk was, waar ik eigenlijk niet zo veel van geloofde. We hebben het uitgetest door onze verkoopcijfers van de afgelopen 15 jaar in een database te stoppen en daar queries op los te laten. Onnodig te zeggen dat onze eis werd gehaald."

In memory database

Het CB maakt gebruik van de nieuwe Oracle 12c database, die geheel in het geheugen wordt geladen. Het gaat daarbij puur om de data zelf, eventuele hulptabellen en indexen zijn niet meer nodig. Die indexen waren vooral bij de traditionele relationele database op disk van groot belang om de toegangstijd tot de gegevens te verkorten. De database kan vanaf elk gewenst platform worden benaderd, zowel mobiel als stationair. Van Bockel: "Het design van de interface is afgestemd op het mobiele platform, die mensen moeten het mooiste zicht krijgen op de data en het antwoord op hun vraag."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in