Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws voor Paul van der Marck

De Tweede Kamer is tegen de plannen van het kabinet om de ICT-waakhond van de Rijksoverheid te laten rapporteren aan de hoogste ICT baas van diezelfde Rijksoverheid, namelijk de top van het Ministerie van Wonen en Rijksdienst. Anders gezegd de Kamer is bang dat de slager zijn eigen vlees gaat keuren. En dat lijkt op het eerste gezicht een terechte angst.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Wat vervolgens opvalt is dat we kennelijk geloven dat het instellen van een waakhond gaat zorgen voor betere ICT-projecten. Is ICT zo anders dat we voor het slagen een waakhond nodig hebben? Helpen waakhonden überhaupt? We hebben diverse instanties die waken over fysieke bouwprojecten, maar dat voorkomt toch ook geen zeperds bij de bouw van tunnels of Rijksmusea of ga zo maar door?

Iedereen een waakhond?

Hebben bedrijven die wel rendement uit hun ICT-euro’s halen een centrale ICT waakhond? Ik ben ze niet tegengekomen in de afgelopen 20 jaar in deze branche. Wat de rode draad bij veel van deze bedrijven wel is, is dat ze zich strikt houden aan een aantal principes:

  1. ‘No case no go’ (geen business case, geen budget)
  2. Dogmatische scope-bewaking: ‘in der Beschränkung zeigt sich erst den Meister’
  3. Structureel ontwikkelen van ICT-competenties in ‘de business’ en omgekeerd, business-competenties bij ICT.

Als we zoeken naar de principes bij veel ICT-projecten van de overheid valt op dat deze eerder de volgende lijken te zijn:

  1. Go/no-go op basis van politieke compromissen
  2. Een mentaliteit van ‘nu we toch bezig zijn …’
  3. Een stuitend gebrek aan ICT-kennis bij veel (oudere ) ambtenaren en bestuurders met als dieptepunt de vraag van Kamervoorzitter Miltenburg ‘wat betekent ICT’.

Nu gaat dus een ‘ICT waak-poedel’ dit probleem oplossen. We hebben er weer een aantal ambtenaren bij die vast en zeker hun best gaan doen er wat van te maken, maar ik durf er wel een paar ICT-tegoedbonnen om te verwedden dat de resultaten hetzelfde zullen zijn. De kern van de zaak is er niet anders door geworden.

Paul van der Marck is commercieel directeur bij Sentia, driven by Continuity.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in