Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook kondigt platformstrategie aan

Het zou weleens de concurrentiestrategie van de 21e eeuw kunnen gaan worden; in plaats van je concurrenten te uit de markt te dringen of voor veel geld op te kopen, maak je ze van jou afhankelijk.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Dat lijkt hetgeen waarop Mark Zuckerberg op uit is. Op de F8 developer conference, die gisteren en vandaag in San Francisco plaats vindt, kondigde hij aan dat Facebooks Messenger-dienst wordt opengesteld voor social-media apps van derden. Dat betekent - in theorie - onder meer dat andere socialmediadiensten apps kunnen aanbieden waarmee Facebook-gebruikers met hun abonnees kunnen communiceren en vice versa.

Daarmee zou dan een einde kunnen komen aan de ergernis van veel gebruikers dat ze voor het volgen van diverse online contacten meerdere apps nodig hebben. Maar of Facebook en Twitter elkaar in de praktijk ook snel op de voorwaarden van Zuckerberg zullen omarmen, dat staat natuurlijk nog te bezien.

Veel aannemelijker is dat Facebook vooral partijen die nieuwe mogelijkheden toevoegen, zal aanmoedigen op het Messenger-platform mee te liften. Op het moment van aankondiging, gisteren, waren al zo'n stuk of veertig van dergelijke add-ons beschikbaar, waaronder

  • bewegende beelden die afkomstig zijn van sport-tvkanalen en dergelijke
  • beelden van foto-site Imgur
  • tekenfilmpjes van Talking Tom
  • weersvoorspellingen van Weather Channel
  • E-cards van de humorsite Jibjab
  • audiobestanden van Sound Clip

Balanceer-act

Enkele andere veelbelovende extra functies, zoals geldbedragen aan elkaar overmaken, claimde Facebook al voor zich zelf. Het is nog niet duidelijk wat Facebooks toelatingsbeleid voor diensten van derden gaat worden. Enerzijds zal Facebook z'n best doen om als platform zoveel mogelijk momentum te verkrijgen, maar anderzijds moet het ook opletten dat het platform niet overvol raakt met elkaar beconcurrerende diensten.

Ook is het zaak te waken voor malafide app's en innovaties die het platform zelf weer zouden kunnen overvleugelen. Kortom: genoeg overwegingen voor Facebook om niet alles wat technisch kan, ook werkelijk toe te laten op z'n Messenger-platform.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in