Overslaan en naar de inhoud gaan

IBM haalt 40.000 ontwikkelaars en nieuwe eigenschappen Watson binnen

AlchemyAPI specialiseert zich in analyse van teksten en beelden. Zo doet het bedrijf aan gezichtsherkenning in beelden. De software is in staat geslacht, leeftijd en gezichtskenmerken te ontdekken en daarbij weer relevante informatie op te zoeken zoals namen, websites en profielgroepen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het destilleren van sentiment en sleutelwoorden uit teksten en deze in categorieën indelen, is eveneens een specialiteit van AlchemieAPI.
Watson is goed in natuurlijke taalverwerking, in het leggen van verbanden en gebruik te maken van een zelflerend vermogen. "Daarom passen de twee als een leren schoen", zegt Stephen Gold, VP en CMO van IBM's Watson Group. Hij is ook verheugd over de technisch kwaliteiten van het team dat het startersbedrijf uit Denver meebrengt en de aanzienlijke groep ontwikkelaars die op 40.000 - 45.000 wordt geschat.

AlchemyAPI werd in 2005 opgericht en heeft 18 mensen in dienst. Het bedrijf maakt gebruik van application Programming Interfaces (API's) van een groot aantal bronnen zoals Twitter, nieuwsdiensten, maar ook beeldbanken en tekstdiensten. De verbanden die het bedrijf in de data kan leggen, zouden met gebruik van reguliere computertechnieken veel meer tijd en moeite kosten.
IBM wil de technologie van AlchemyAPI inzetten voor het aanbrengen van structuur in grote hoeveelheden ongestructureerde data. Toepassingsgebieden zijn onder meer de gezondheidszorg, verzekeringsbranche en advocatuur. AlchemyAPI ziet zelf ook toepassingen bij toegangscontrole van grote bedrijven waarbij het systeem is getraind op het personeelsbestand.

IBM slokt het bedrijf op

IBM integreert de activiteiten van AlchemyAPI in het eigen Bluemix-platform. De eigen dienstverlening van AlchemyAPI komt daarna te vervallen. Hoe veel IBM voor AlchemyAPI heeft betaald, is niet bekend gemaakt. Eind vorig jaar stelde Elliot Turner, CEO van AlchemyAPI nog dat zijn bedrijf niet te koop was.

Het gebruik van kunstmatige intelligentie en deep learning heeft een sterke impuls gekregen door het ontstaan van de cloud. De technologie die aanvankelijk alleen voor heel grote, kapitaalkrachtige bedrijven beschikbaar was, komt nu ook binnen bereik van de kleinste startersbedrijven. Verschillende aanbieders investeren daarom in de ontwikkeling van deze technologie, zoals IBM, Microsoft en Google, maar ook een groot aantal kleinere gespecialiseerde bedrijven.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in