Overslaan en naar de inhoud gaan

Slordigheid troef in cloud en op social media

Doorgaans ontbreekt het aan een integraal informatie-veiligheidsbeleid dat ook de cloud en sociale media omvat. Uit onderzoek van AIIM en Iron Mountain blijkt dat één op de drie organisaties geen verantwoordelijke heeft voor het begeleiden en monitoren van:
Business
Shutterstock
Shutterstock
  • gedeelde cloud-informatie (33%)
  • inhoud van chat-boodschappen (39%)
  • mobiele WhatsApp en sms-communicatie (32%)
  • communicatie via sociale media, zoals LinkedIn, Twitter en Facebook (28%)

Zorgplicht

Nieuwe media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook, worden inmiddels tot officiële communicatie gerekend. En informatie op hosting-locaties of ´in de cloud´ vallen gewoon onder de zorgplicht van de eigenaar. Dat betekent dat al deze informatie net zoals communicatie op papier, via e-mail of in de gegevensbestanden moet worden beschermd, en onder de juridische verantwoordelijkheid valt. Aan een tweet kunnen rechten worden ontleend. En op WhatsApp-jes zit een bewaartermijn. Een klantdocument in DropBox, valt onder de bescherming van persoonsgegevens. Waarschuwt Iron Mountain, dat wereldmarktleiderschap in informatiebeheer claimt.

121 e-mails per dag

De verspreiding van grote hoeveelheden veelsoortige informatie gebeurt vooral via nieuwe media, blijkt uit het onderzoek. Vorig jaar werden er per medewerker gemiddeld 121 e-mails per dag uitgewisseld. Daarnaast worden er door Europese bedrijven gemiddeld zo´n 37 verschillende document-verspreidingsdiensten en 125 samenwerkingsplatforms gebruikt. Zo gebruiken wereldwijd 25 miljoen maandelijkse gebruikers het Nederlandse WeTransfer en gebruiken vier miljoen bedrijven Dropbox om informatie te delen.

Iron Mountain hamert op uitbreiding van het integrale informatieveiligheidsbeleid: "Het integrale informatieveiligheidsbeleid moet net zo strikt worden toegepast op gegevens die via de nieuwste digitale kanalen worden verspreid, als op informatie die wordt verspreid via de gevestigde digitale en traditionele communicatiekanalen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in