Overslaan en naar de inhoud gaan

5 tips voor uitbaters webshops in 2015

Webwinkels krijgen te maken met nieuwe wetgeving, bijvoorbeeld op het gebied van BTW. Maar er komen ook verruimde kansen om de winkel in Cyberspace nader onder de aandacht te brengen via de nieuwe extensie .shop. Verder ontstaan nieuwe trends, die het elektronisch zakendoen gaan beïnvloeden in 2015. Hier zijn de 5 bemerkingen:
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Nieuwe extensie .shop

De nieuwe domeinextensie .shop wordt zeer waarschijnlijk in 2015 geïntroduceerd. Met de domeinextensie .shop kunnen webwinkels zich nieuw positioneren in de markt. Veel populaire domeinnamen op .nl of .com zijn immers al in gebruik.

Andere regels voor BTW

Vanaf 1 januari 2015 gelden nieuwe regels voor de btw-afdracht van webshops die elektronische diensten verkopen, zoals digitale foto’s, e-books en software. De btw wordt namelijk belast in het land waar de klant woont of gevestigd is. Als een klant in Italië dus een e-book bij een Duitse webshop koopt, moet de eigenaar van de webshop de btw in Italië verrekenen.

Energielabel ook online verplicht

De nieuwe EU-regeling 518/2014 verplicht winkeliers vanaf 2015 om producten die energie verbruiken, zoals koelkasten en tv’s, te voorzien van een energielabel. Dit label moet naast de prijs worden getoond en aan klanten beschikbaar worden gesteld in de vorm van een elektronisch etiket en een productbeschrijving. De verordening geldt alleen voor producten of bijgewerkte artikelen die vanaf 1 januari 2015 op de markt komen. Tot nog toe gold deze regel alleen voor fysieke winkels.

Producten krijgen emoties

Wie een webshop heeft, kan in 2015 extra kansen genereren door de producten te ‘emotionaliseren’. Vooral in de concurrentie met grote aanbieders als Amazon of eBay is dat belangrijk. Maar hoe doe je dit? Laat producten op foto’s en video’s bijvoorbeeld in een juiste setting zien. Foto's zeggen meer dan 1000 woorden. Een beeld van een rijk gedekte tafel kan ervoor zorgen dat de omzet bij een aanbieder van lekker eten de lucht in schiet.

Multichannel: overal reclame maken

De concurrentie op internet groeit met de dag. Het is steeds lastiger om de aandacht van klanten te trekken. Daarom is het verstandig om via diverse kanalen reclame te maken voor je webshop. Klanten komen dan via verschillende wegen naar de website, bijvoorbeeld via prijszoekmachines en online marktplaatsen als Amazon, eBay en ciao.com.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in