Overslaan en naar de inhoud gaan

Online afsluiten verzekering vaak frustrerende excercitie

Uit consumentenonderzoek van softwarebedrijf Everest blijkt dat 40 procent van de consumentenaankopen in de financieel sector niet tot stand komt via het voorkeurskanaal van de klant. Van de consumenten die één of meerdere producten online wilden aanschaffen, haakte 15 procent tijdens het aankoopproces af. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock
  • er werden te veel vragen gesteld (37%)
  • de prijs viel te hoog uit (32%)
  • het proces duurde te lang (26%)

Consumenten blijken voor een eerste kennismaking met hun beoogde financiële dienstverlener massaal de voorkeur te geven aan het internet: bijna 40 procent maakte deze voorkeur kenbaar. Daarnaast was er een kwart (24 %) die de voorkeur geeft aan een persoonlijk gesprek. 12 procent kiest voor een persoonlijk of telefonisch contact met een tussenpersoon.

'Juist hier onderscheiden'

“De huidige consument wil niet meer naar de pijpen van financiële dienstverleners dansen” concludeert portfoliomanager Joost Vanstreels van Everest. “Als een consument op zondagavond online een verzekering wil afsluiten, dan moet het gehele proces, van oriëntatie tot en met de daadwerkelijke koop, online worden gefaciliteerd. Toch blijkt dat dit nog lang niet altijd mogelijk is. Een gemiste kans, want de techniek is er klaar voor. Zo zijn er intelligente oplossingen, waarbij de klantsituatie centraal staat en consumenten inzicht krijgen in de oplossingen die aansluiten op hun persoonlijke situatie. Denk aan geschikte verzekeringen bij gezinsuitbreiding. Met deze service kunnen financiële instellingen ervoor zorgen dat zij net die extra stap zetten naar een perfecte en oprechte verbinding met de klant. Deze stap mogen we absoluut niet onderschatten, want banken of verzekeraars kunnen zich juist op dit gebied onderscheiden.”

Het online panelonderzoek van Everest omvatte 844 respondenten (> 18 jaar) die ervaring hebben met de digitale dienstverlening van een bank of verzekeraar.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in