Overslaan en naar de inhoud gaan

UvA onderzocht zelflerende zoekmachine

Zoekmachines zoals Google gebruiken vaak honderden verschillende zoekalgoritmen, die alle tot doel hebben om zo goed mogelijk de zoekopdracht van gebruikers te matchen met de inhoud van webpagina's. Een belangrijke reden van Google's sterke positie is dat ze hun zoekalgoritmen constant uitbreiden en verbeteren. Maar om dat goed te kunnen doen, moet wel bekend zijn welke uitbreiding het beste is.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Vergelijken

Het vergelijken van algoritmen gebeurt onder andere via interleaving, een methode waarbij de zoekmachine het klikgedrag van gebruikers analyseert om te leren welk algoritme de beste resultaten oplevert. De resultaten van twee zoekalgoritmen (A en B) worden met elkaar gemixt, en vervolgens word gekeken op welke pagina's gebruikers klikken. Is de geklikte pagina gevonden door zoekalgoritme A? Dan leert de zoekmachine dat A in dit geval beter is dan B.

Heel veel tegelijk

Door dit op grote schaal (met miljoenen gebruikers) te doen leert de zoekmachine automatisch welk algoritme het beste is. Een beperking bij dit zogenaamde interleaving is dat er telkens maar twee algoritmen tegelijkertijd met elkaar vergeleken kunnen worden. De nu aan de UvA ontwikkelde methode is in staat meerdere algoritmen tegelijkertijd met elkaar te vergelijken, om zo veel sneller te leren welk algoritme te prefereren is.

Europese subsidie

Het onderzoek wordt uitgevoerd binnen het LiMoSINe Project (EU/FP7), met steun van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De onderzoekers presenteren de resultaten ervan komende week op het belangrijke internationale congres 'Conference on Information and Knowledge Management' in Shanghai.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in