Overslaan en naar de inhoud gaan

Nadella: 'We hadden altijd al fremium, alleen noemden we het soms piraterij'

Nadella zette zijn visie op de cloud uiteen in een uitgebreid interview met CBNC. Aanleiding ervoor was ongetwijfeld de introductie van nieuwe producten en diensten in Microsofts Azure-clouddienst, gisteren. Eén van de onderwerpen die aan de orde kwam, was hoe Microsoft het businessmodel achter de cloud zag, en hoe het geld denkt te verdienen aan het aanbieden van iets dat steeds meer gemeengoed wordt, en deels - zoals Googles Office-tegenhanger- gratis aangeboden wordt.
Piraat
© CC0 - Pixabay
CC0 - Pixabay

Nadella maakte daarbij duidelijk dat in Microsofts visie het verschil vooral gemaakt zal worden door de diensten die bedrijven weten aan te bieden rond de cloudinfrastructuur die ze verhuren. "Uiteindelijk kun je immers maar op twee zaken concurreren, denk ik. Je concurreert op waarde, of je concurreert op prijs. Afhankelijk van de vraag op welk niveau en op welk moment tegen welke concurrent je het opneemt, zal de verhouding tussen die twee veranderen."

Eerst de gebruikers, dan het geld

Eén van de zaken die Microsoft daarbij geleerd heeft, zei Nadella, is dat je niet altijd moet proberen altijd vanaf dag één te laten betalen voor gebruik. Het kan verstandiger zijn eerst gebruik te genereren. Een gebruikersbasis vergroot de kans dat je geld kunt gaan verdienen door extra service rond zo'n dienst aan te bieden. Als voorbeeld noemde Nadella de opslagdiensten OneDrive en OneDrive for Business. "We willen dat iedereen OneDrive gebruikt. En als je het dan gaat gebruiken voor je bedrijf, dan willen we er geld voor zien. We willen dus niet je ons pas kunt gebruiken wanneer je een bedrijfslicentie of abonnement hebt."

Nadella wil het verschil met zijn voorgangers kennelijk niet te zwaar aanzetten, hoewel zeker Gates maar ook Ballmer nooit veel zagen in gratis producten. Toen interviewer Frost hem vroeg of Microsoft er dan niet meer zoals vroeger op gebrand is om betaald te worden voor de software waar het zoveel tijd en geld in heeft gestoken, bagatelliseerde Nadella het verschil met vroeger door te zeggen. "We hebben altijd freemium gehad. Soms werd dat piraterij genoemd. En volgens mij hebben we daar ook een behoorlijk aanbod in, met gratis Windows-varianten en de verschillende Office-vormen. [...] We zijn dat nooit uit de weg gegaan. Dat freemium-model is een blijvertje, denk ik, en wij weten hoe we daarmee kunnen concurreren."

CNBC heeft op zijn website een transcriptie van het interview met Satya Nadella gepubliceerd.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in