Overslaan en naar de inhoud gaan

Atlas volgt je overal, zónder cookies

Vandaag werd bekend dat de Tweede Kamer akkoord is met een soepelere cookiewetgeving. Maar Facebook werkt al weer aan een nieuwe advertentiedienst waarbij cookies overbodig lijken te worden. Facebook kan dankzij Atlas ongestoord met iedereen meekijken, of je wilt of niet. Gebruikers krijgen vooraf geen waarschuwing, zoals bij cookies nu nog het geval is.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Cookies zijn bovendien gekoppeld aan de browser die iemand gebruikt en niet aan de persoon zelf. Iemand die de ene keer met zijn smartphone en de andere keer met zijn laptop naar een site surft, is zo niet te herkennen als een en dezelfde persoon. Bovendien kunnen gebruikers cookies wissen en lijken ze niet optimaal te werken op telefoons.

Identiteit vaststellen

Maar daar heeft Facebook wat op bedacht. Het noemt het zelf 'op mensen gebaseerde marketing'. Atlas maakt nog wel gebruik van cookies, maar daarnaast gebruikt het systeem Facebook-accounts om de identiteit van een internetter vast te stellen. Als iemand met zijn mobieltje wel eens heeft ingelogd op een Facebook-account, dan koppelt Facebook de unieke code van dat apparaat aan dat profiel. Surft die persoon op die telefoon vervolgens naar een andere website, dan weet Atlas wie de sitebezoeker is.

Geanonimiseerde data

Adverteerders reageren verheugd op de nieuwe dienst. Want Facebook weet veel over zijn 1,3 miljard gebruikers: van leeftijd, woonplaats, voorkeuren tot hobby's.En dat is veel meer informatie dan verkregen kan worden met alleen cookies, waar alleen naar surfgedrag gekeken wordt. Overigens garandeert Facebook wel dat adverteerders via Atlas uitsluitend geanonimiseerde data krijgen.

Facebook kocht Atlas vorig jaar van Microsoft. Het bedrijf wil in de toekomst ook online- aan offline-gedrag gaan koppelen. Zo biedt Atlas winkeliers de mogelijkheid om gegevens van klanten die fysiek een winkel hebben bezocht en beschikken over een klantenkaart te vergelijken met de Facebook-accounts. Zo kan een winkelier bijvoorbeeld zien of de koper met zijn online advertenties in aanraking is gekomen.

Audience Network

Facebook kondigde vandaag verder aan dat het zijn advertentiedienst heeft uitgebreid en toont nu ook reclames in apps van derden. Daarmee gaat het de concurrentie met onder meer Google aan. Advertentieplatform Audience Network is vanaf vandaag open voor alle adverteerders, meldt Facebook.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in