Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple en Samsung verliezen aandeel in markt smartphones

Merken als Huawei, Lenovo, Xiaomi, Coolpad, ZTE, TCL en OPPO knabbelen voortdurend aan de marktvolumeaandelen van Apple en Samsung, zo valt af te leiden uit cijfers van IDC waarover Computerworld beschikt.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Zo als het er nu naar uitziet, bereikte Samsung zijn hoogtepunt een jaar geleden, met een marktvolumeaandeel van ruim 32%. Maar inmiddels is dat afgekalfd tot net even boven de 25%.
Apple zag zijn marktvolumeaandeel (dat wil zeggen verkoop van aantallen nieuwe telefoons, dus niet verkoopwaarde of gebruik) zakken van ruim 13% vorig jaar naar minder dan 12% nu.

Derde in de markt is op dit moment Huawei, dat ruim 20 miljoen telefoontjes verkocht en daarmee bijna 7% van de markt voor zich opeiste. Lenovo is 4e met een marktaandeel van ruim 5%. Vijfde is LG met net even minder dan 5 procent marktaandeel.

Marktgroei redt prestige Apple

In absolute aantallen gerekend zag Apple zijn verkopen overigens nog steeds toenemen. Dit als gevolg van een 23 procent stijging van de totale wereldwijde afzet van smartphones. In het geval Samsung was die marktgroei echter niet toereikend om de krimp in het marktaandeel ten volle te compenseren.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in