Overslaan en naar de inhoud gaan

Koelkast, tv en horloge zijn nieuw kanonnenvlees voor spammer

Het bewijs komt van de Amerikaanse IT-beveiliger Proofpoint. In de periode tussen 23 december en 6 januari woedde een aanval waarbij zo'n 100.000 consumentenapparaten betrokken waren bij het versturen van in totaal 750.000 kwaadaardige e-mailberichten. Proofpoint detecteerde heel veel consumentenrouters, maar ook recent tot internet toegetreden apparatuur zoals smart-tv's, multimedia-centers en zelfs al een koelkast.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het is misschien geen spectaculaire aanval in omvang maar wel een die de potentie blootlegt die het Internet of Things heeft voor het gilde met kwaadaardige bedoelingen op internet. Nu het Internet of Things nog in een pril stadium verkeert, kan de aanval een boodschap zijn aan de makers van deze technologie. Ze moeten echt hun toepassingen van de grond af aan op een veilige manier opbouwen om te voorkomen dat een nieuw fenomeen 'Thingbots' ontstaat. Volgens IDC zijn er in 202 zo'n 200 miljard 'dingen' aan het internet verbonden.

Aanvankelijk is de logica in deze apparatuur wellicht niet voldoende krachtig om veel schade aan te kunnen richten, maar de tijd heeft geleerd dat de rekenkracht steeds maar toeneemt, net als de functionaliteit, dus ook die voor misbruik.

Beheer veiligheid wordt een groot probleem

Nu het een groot deel van de internetgebruikers al niet lukt hun pc vrij te houden van malware, is het leed niet te overzien wanneer daar ook nog het beheer van de koelkast, de tv, de thermostaat, de wasmachine, oven en zelfs de gordijnen en de lampen bijkomt, laat staan de garagedeur.

Wellicht ligt hier een nieuwe rol voor de internetaanbieders, die immers het verkeer van en naar het huis langs de eigen apparatuur zien komen en de technische vaardigheden hebben om besluiten te nemen over wat 'goede' en 'slechte' datapakketten zijn. Dan komt echter al snel de netneutraliteitsdiscussie om de hoek kijken. Bovendien is het de vraag of internetaanbieders de rol willen en of hun klanten dat willen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in