Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobiele bedrijfsstrategie ontbreekt vaak

Dat blijkt uit onderzoek van Keala in opdracht van Sogeti naar mobiel werken en de inzet van apps daarbij in het bedrijfsleven en bij de overheid. 56 procent van de grote organisaties in ons land vragen actief naar mobiele apps. Meer dan een kwart van de top-500 bedrijven en instellingen maakt gebruik van mobiele apps bij de communicatie en samenwerking met externe klanten. Dat stijgt tot 40 procent in 2016.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Uit het onderzoek blijkt dat geen enkele organisatie nog twijfelt aan het nut van de inzet van apps voor haar in- en externe klanten.

Top-3 mobiele organisaties

Agis zorgverzekeringen, International Card Services en de Gemeente Assen zijn de meest mobiele organisaties van ons land. Deze drie organisaties voldoen aan de volgende zeven criteria:
1) Medewerkers voeren (deels) hun werk uit via apps op hun mobiele apparaat;
2) De organisatie heeft zelf apps ontwikkeld of laten ontwikkelen;
3) Klanten of andere externe relaties doen zaken via apps;
4) Het werken met mobiele toepassingen en apps wordt belangrijk geacht;
5) De organisatie heeft concrete doelstellingen bepaald voor haar mobiele strategie;
6) De mobiele strategie is bepaald en actief gedeeld in de organisatie;
7) De organisatie beschikt over een stuur- of taakgroep voor mobiele toepassingen.

Banken en verzekeraars willen leidende positie

“Het gebruik van apps voor het werk is niet te stoppen binnen organisaties. Ik ben onder de indruk van de adoptie van apps in de zakelijke omgeving. Niet alleen voor de interactie met klanten maar ook voor intern gebruik door medewerkers”, zegt Rolf Craenen, Business Line Manager Mobile van Sogeti. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat vooral commerciële organisaties als banken, verzekeraars en energiebedrijven een leidende positie willen ontwikkelen op het gebied van mobiel zakendoen.

Niet altijd goed voorbereid

Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat grote organisaties niet altijd goed voorbereid zijn op de vraag naar apps. Craenen: “Er is veelal sprake van reactief gedrag. Investeringen richten zich vooral op voorzieningen als mobile devices en security. Daarentegen ontbreekt nog vaak een basisstructuur van plan, strategie, operationalisatie en heldere doelstellingen. Daar valt dus nog veel te winnen.”

Sogeti presenteert vandaag de belangrijkste resultaten uit het onderzoek tijdens het Mobile klantenevenement in Houten. Op dit evenement lanceert de IT-dienstverlener ook een Mobile App Scan, een benchmarktool waarmee organisaties binnen een half uur inzicht krijgen in de status van hun mobiele strategie.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in