Phishers worden geslepener
Domme fouten
Sommige mails hebben een tekst die in erbarmelijk Nederlands is gesteld. Voor iemand die de taal beheerst een weggevertje, maar buitenlandse rekeninghouders die de tekst even door Google Translation heen halen kunnen er instinken. Niet alleen slecht taalgebruik is een aanwijzing voor phishing, ook staan er soms apert onjuiste details in de mail. Bijvoorbeeld een bericht zogenaamd van de Rabobank, waar het mailadres info@abn.nl wordt gegeven als bron van extra informatie.
Venijniger
Maar er zijn ook mails die geen enkele taalfout bevatten. Kennelijk opgesteld door iemand die het Nederlands goed beheerst. Ook zijn de makers goed op de hoogte van de lokale situatie. In de mails wordt gewag gemaakt van "de recente DDoS-aanvallen" en het feit dat "de Bank op zijn website daar uitgebreide informatie over heeft gegeven". De ontvangers van de mail moeten terstond naar een website van "onlinebankieren.rabobank" om zich daar te registreren.
Een indicatie dat er iets niet helemaal klopt is dan weer wel de mededeling dat "de gebruiker na het voltooien van de verificatieprocedure gedurende 24 uur zijn account niet mag gebruiken". Met andere woorden: de phishers krijgen een etmaal de tijd om de rekening op allerlei manieren te plunderen zonder dat de klant dat in de gaten krijgt. Wie dergelijke mails krijgt en meer informatie wil hebben, kan altijd terecht bij het Nationaal Cyber Security Centrum.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee