Overslaan en naar de inhoud gaan

'Technologie versterkt irrationeel groepsgedrag'

Dat blijkt uit een publicatie van Deense wetenschappers die onderzoek doen naar het effect van sociale media op groepsgedrag. “Groepsgedrag dat individuen aanmoedigt beslissingen te nemen op grond van valse overtuigingen is van alle tijden,” zegt Vincent Hendricks, filosofieprofessor van de Universiteit van Kopenhagen. “Maar door internet en sociale media is de kans dat dit irrationele groepsgedrag optreedt groter dan ooit, en ook de schaal waarop is vele malen groter.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Met mogelijk grote gevolgen voor de democratische instituten."

Als voorbeeld van irrationeel gedrag noemen de onderzoekers dat mensen geneigd kunnen zijn vastgoed te kopen voor veel te hoge bedragen, omdat ze denken dat andere mensen het ook doen. Het artikel Infostorm is geplaatst in het tijdschrift Metaphilosophy, het onderzoek is een combinatie van de disciplines formele filosofie, sociale psychologie en beslissingstheorie.

Sex and the City

Een ander voorbeeld van irrationeel groepsgedrag in online context dat in het artikel wordt behandeld, is het geval van een oud boek, ‘Love Letters of Great Men and Women: From the 18th Century to the Present Day’. Het boek steeg in 2007 uit het niets naar de bestsellerlijst van Amazon.com. De aanleiding daarvoor was een scene in de film Sex and the City, waarin hoofdrolspeelster Carrie Bradshaw een niet bestaand boek leest met de titel 'Love Letters of Great Men'.

Love Letters of Great Men

Toen liefhebbers van de film bij Amazon op zoek gingen naar het boek, suggereerde de site het in de vergetelheid geraakte Love Letters of Great Men and Women. Het gevolg was dat veel mensen een boek kochten dat ze niet wilden hebben. Toen het systeem van Amazon het boek op de site koppelde aan Sex and the City-paraphernalia, werd het een verkoopsucces, zegt Hendricks.

Informational cascade

“Dit verschijnsel wordt 'informational cascade' genoemd. Normaal gesproken rationele individuen baseren hun besluiten niet alleen op hun eigen informatie, maar ook op de acties van mensen die hun voor gingen. Het gaat erom dat dit effect in een online omgeving gigantische proporties kan aannemen en kan leiden tot acties die het beoogde doel missen.”


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in