Overslaan en naar de inhoud gaan

LinkedIn koopt mobiele nieuwslezer Pulse

LinkedIn betaalt ongeveer 90 procent in aandelen en de rest in contanten voor de populaire app, die beschikbaar is voor Android en iOS. De transactie krijgt naar verwachting nog dit kwartaal zijn beslag.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Jeff Weiner, CEO van LinkedIn, wil met overnames zoals die van Pulse de betrokkenheid van gebruikers bij het sociale netwerk vergroten. Pulse kan een middel zijn om gebruikers vaker naar de site of de app van LinkedIn te lokken. Overigens beschikte LinkedIn al over een app voor het verzamelen van nieuws in de vorm van LinkedIn Today.

Vorig jaar maakte LinkedIn zich voor bijna 120 miljoen dollar al meester van SlideShare, een site waar professionals informatie kunnen delen.

LinkedIn wordt vooral gebruikt door professionals om zakelijke contacten te onderhouden, banen c.q. personeel te zoeken en discussies binnen het eigen vakgebied te voeren. Sinds de beursgang in 2011 is de koers van LinkedIn met een factor 4 gestegen. Alleen al dit jaar kwam er 57 procent bij.

Pulse ontwikkeld als studieproject

Pulse is ontwikkeld door Alphonso Labs, een bedrijfje uit Californië dat in 2010 is opgericht door enkele studenten van de Stanford Universiteit. De app verzamelt nieuws uit een groot aantal bronnen op basis van criteria die de gebruiker aangeeft en presenteert ze op een overzichtelijke manier. Door die selectiecriteria komt Pulse - en nu dus linkedIn - tegelijk te weten waar zijn leden in geïnteresseerd zijn.

De app heeft 30 miljoen gebruikers in meer dan 190 landen. Ruim 750 uitgevers verspreiden informatie via Pulse, dat onder andere concurreert met FlipBoard. Dagelijks lezen gebruikers meer dan 10 miljoen artikelen met behulp van Pulse.

Voor de makers van Pulse betekent de verkoop van hun app aan LinkedIn een razensnelle toetreding tot het legioen van miljonairs. Pulse ontstond als een studieproject. In 2011 vergaarden oprichters Akshay Kothari en Ankit Gupta al 800.000 dollar aan startkapitaal. Een 2e financieringsronde in 2011 leverde 9 miljoen dollar op.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in