Overslaan en naar de inhoud gaan

Cookiewet ook nodig voor mobiel, vindt FTC

Nu voor veel Amerikanen smartphones en tablets de meestgebruikte toegang tot het internet vormen, moet het niveau van privacybescherming omhoog. Apps moeten daarom net als webpagina's een 'do not track'-optie krijgen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De FTC concludeert dat in een rapport dat weliswaar is aangenomen en verspreid door de eigen organisatie maar geen bindend advies bevat. FTC-voorzitter Jon Leibowitz vergelijkt in The New York Times regels en praktijk in de mobiele tak van internet met het wilde westen. Hij noemt onder meer de veelvoorkomende situatie dat een app weliswaar toestemming vraagt voor het eenmalig bepalen van de locatie van de app-gebruiker, maar in feite permanent deze geo-informatie stuurt naar de server van de app-ontwikkelaar.

Vooral starters een probleem

Leibowitz richt zijn pijlen vooral op de kleinere app-ontwikkelaars. De introductie van de iPhone heeft een soort van goudkoorts onder starters losgemaakt die zich hebben gestort op het ontwikkelen van games, muziek, kaarten en consumentendiensten voor online winkelen en voor sociale netwerken. Zij nemen het soms niet zo nauw met het naleven van de afspraken. Voor Apple, Amazon, BlackBerry, Google en Microsoft zijn deze aanbevelingen van de FTC eigenlijk al een wet.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in