Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruik van Facebook explodeert

Voor het onderzoek werden 13.492 Nederlanders aan de tand gevoeld. "Waar social media zich 2 jaar geleden nog in een overgangsfase leken te bevinden, is het nu echt onderdeel geworden van ons dagelijks leven. De naamsbekendheid is onverminderd hoog (97 procent) en het aantal mensen dat een profiel op minimaal één van de netwerken heeft, steeg van 89 naar 93 procent. De grote stijging zit vooral in het aantal uren dat we online aan het 'socializen' zijn", aldus de onderzoekers.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Winnaars en verliezers

Waar Facebook zijn geluk niet op kan, is het een mineurstemming bij Hyves. "Dit netwerk is in feite de grote verliezer. Het aantal ondervraagden dat aangaf een profiel op dit Nederlandse netwerk te hebben lag ruim een derde lager dan in 2010. Wel is de naam van Hyves nog erg bekend in Nederland.", aldus Multiscope.

Verdere groei

De groei is er zeker nog niet uit. Bij de meeste netwerken verwachten gebruikers er het komende jaar meer gebruik van te gaan maken. Het is LinkedIn dat de grootste groei kan verwachten. 15 procent meer mensen zeggen vaker gebruik te gaan maken van LinkedIn. Hyves mag zich zorgen maken over haar gebruik in de toekomst. Er wordt door 48 procent gezegd dat ze in de toekomst minder zullen 'Hyven' .

Echte communicatie blijft

Gebruikers vinden sociale netwerken wel heel handig, maar het persoonlijke contact zal altijd blijven. Van de ondervraagden is 60 procent het oneens met de stelling dat ze door het gebruik van social media minder 'echt' contact hebben met mensen. En een aanzienlijk deel van de ondervraagden (42 procent) ziet in het gebruik van sociale media een gevaar voor de eigen veiligheid.

Bekendheid (%) Profiel gemaakt? Gebruiksduur (%)
Facebook 92 68 +11
Hyves 82 22 -48
Twitter 78 23 +12
LinkedIn 69 30 +16
Google+ 50 13 +10


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in