Overslaan en naar de inhoud gaan

'iPad mini knaagt aan verkoop grote iPad'

Eerdere schattingen over de mate van ‘kannibalisering’ als gevolg van de iPad mini bleven beperkt tot 10 à 20 procent omzetderving. Sameer Singh, een analist die op zijn website Tech-Thoughs de mobiele IT-sector volgt, komt nu tot veel hogere cijfers. In 3 scenario’s – conservatief, realistisch en agressief – rekent hij de gevolgen van de komst van de iPad mini voor Apples oorspronkelijke tabletcomputer door.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Verkoopderving grote iPads zou minstens 50 procent zijn

Zelfs in het conservatieve scenario komt Singh op een kannibaliseringsniveau van 50 procent. Dit betekent dat de helft van de verkoopstijging dankzij de iPad mini weer verloren gaat door een lagere verkoop van grote iPads. Nog anders gezegd: voor elke 5 miljoen mini’s die Apple weet te verkopen, verliest het bedrijf 2,5 miljoen kopers van een gewone iPad.

In de beide andere scenario’s is de verhouding nog ongunstiger. Bij het realistische scenario is sprake van 60 procent kannibalisering en in het agressieve scenario van 70 procent. De vraag is wel in hoeverre mensen die nu een iPad mini of een iPad 2 kopen, oorspronkelijk van plan waren een duurder model van Apple te kopen. Alleen dan mag van kannibalisering worden gesproken en is echt sprake van omzetderving.

Rechtszaak Apple-Samsung leverde cijfermateriaal op

Singh baseert zijn schattingen op verkoopcijfers over de iPad 2 die boven water kwamen tijdens de recente patentrechtszaak tussen Apple en Samsung.Volgens hem is de iPad 2, door de prijsverlaging na de introductie van de iPad 3, vergelijkbaar met de mini. Sinds maart kost de iPad 2 met 16 GB geheugen geen 499 maar 399 dollar. In datzelfde kwartaal was dit het best verkopende model, ook na de komst van de duurdere iPad 3. Singh schat de kannibalisering als gevolg van de iPad 2 op tussen 58 en 61 procent.

Met de komst van de iPad mini heeft de pas geïntroduceerde 4e generatie dus van 2 kanten concurrentie te duchten: niet alleen van het kleinere model, maar ook van de ook nog steeds leverbare grote tablet van de 2e generatie. De belangrijkste ‘winst’ voor Apple is dat het met de goedkopere modellen zijn marktaandeel vergroot.

Volgende kwartaalcijfers kunnen meer duidelijkheid brengen

Of de berekeningen van Singh hout snijden, valt pas in januari te zeggen. Dan publiceert Apple de financiële cijfers over de periode oktober-december. Het bedrijf publiceert weliswaar nooit een uitsplitsing naar model, maar uit de gemiddelde verkoopprijs van alle iPads valt toch veel af te leiden.

In de periode januari-maart zakte de gemiddelde verkoopprijs van iPads van 593 naar 559 dollar. Dat kan duiden op een sterke vraag naar de goedkopere iPad 2, die op 7 maart uitkwam. In de periode april-juni daalde de gemiddelde verkoopprijs nog verder naar 538 dollar en in juli-september naar 535 dollar. Een jaar eerder (juli-september 2011) was de prijs nog 617 dollar. Volgens Singh is dat een sterke aanwijzing dat de iPad 2 de verkopen van de iPad 3 heeft uitgehold.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in