Overslaan en naar de inhoud gaan

'Bedrijven kunnen miljarden euro's verliezen door SEPA'

Het SEPA-betalingssysteem is ontwikkeld om de verwerking van binnenlandse en internationale betalingen te vereenvoudigen. De overgang naar dit systeem brengt met zich mee ervoor dat verouderde data en andere fouten, die eerst door lokale oplossingen werden onderschept, niet meer worden gesignaleerd. SEPA wordt in februari 2014 verplicht voor landen in de Eurozone en vanaf 2016 is het verplicht voor landen daarbuiten die betalingen willen doen en ontvangen in euro’s.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Slechts 65 procent transacties zonder fouten

Experian analyseerde ruim een half miljoen bankrekeningen van Europese bedrijven. Hieruit kwam naar voren dat slechts 65 procent van de eurotransacties wordt uitgevoerd met de volledig juiste accountdata. Verder bevat 12 procent van de elektronische betalingen van en naar bedrijven in euro’s fouten die een tijdige en kostenefficiënte transactie kunnen blokkeren wanneer de SEPA-wetgeving actief wordt. Daarnaast heeft 45 procent van de nieuwe SEPA-compliant International Bank Account Numbers (IBANs) van grote Europese organisaties niet de juiste Bank Identifier Codes (BICs) om een transactie succesvol af te ronden.

50 euro per mislukte transactie

Experian, een organisatie die ondersteunt bij het beheer van de risico’s en opbrengsten van commerciële en financiële beslissingen, stelt dat invoering van het nieuwe systeem zal leiden tot betalingsfouten. Per mislukte transactie kost dit organisaties ongeveer 50 euro, wat neerkomt op een kostenpost van meer dan 20 miljard euro per jaar. Een gemiddelde ‘error rate’ van één op acht komt potentiëel neer op een kostenpost van 600.000 euro voor een organisatie die zaken doet met 100.000 bankrekeningen.

Aanloopproblemen onvermijdelijk

Volgens Jonathan Williams, Director of Payment Strategies bij Experian, zijn aanloopproblemen onvermijdelijk door fouten in bankrekeninggegevens. “Lokale oplossingen - die tot nu toe effectief waren – worden niet meer gebruikt in het nieuwe, gemeenschappelijke systeem. Het is dan ook belangrijk dat Europese bedrijven hun accountdata analyseren, fouten oplossen en de informatie omzetten naar de juiste SEPA-standaard. Op deze manier kunnen ze garanderen dat leveranciers, partners en medewerkers op tijd betaald krijgen wanneer de nieuwe regels van kracht worden.” Experian dringt erop aan hier vroeg mee te beginnen. “Wanneer dit op het laatste moment aankomt, kunnen de SEPA-vereisten wel eens duur en storend worden.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in