Overslaan en naar de inhoud gaan

'Kwaliteit Android-apps voor tablets moet omhoog'

Tegelijk zet Google een serie nieuwe app-verzamelingen in de etalage van de Google Play-webwinkel. De specifiek op tablets gerichte Android-apps moeten als lichtend voorbeeld dienen voor andere ontwikkelaars. Het bedrijf zegt deze stappen te nemen met het oog op de komende feestdagen. Veel consumenten zullen dan naar verwachting een tablet kopen, zoals de door Asus gefabriceerde Nexus 7 van Google zelf.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Nexus 7 gaf ontwikkelaars reden om zich op tablets te richten

De goed verkopende, laaggeprijsde Nexus 7 gaf Android-ontwikkelaars voor het eerst een overtuigend argument om apps voor tablets te gaan maken. De verkoopaantallen van de eerste lichting Android-tablets waren te klein – zeker in verhouding tot die van de iPad – om een aantrekkelijke afzetmarkt te garanderen. Maar middelmatige apps zijn niet echt wervend voor potentiële kopers van een tablet.

De gemiddelde kwaliteit van de software moet omhoog om beter met Apple te kunnen concurreren. Google zegt hierover: “Voordat je een app op Google Play publiceert, is het belangrijk om te verzekeren dat de app voldoet aan de basisverwachtingen van tabletgebruikers door middel van aanlokkelijke eigenschappen en een intuïtieve, goed ontworpen gebruikersinterface.”

Checklist noemt aantal 'aandachtsgebieden' voor app-bouwers

De Tablet Quality Checklist neemt ontwikkelaars aan de hand bij het maken van apps die op een tabletcomputer zo goed mogelijk tot hun recht komen. De lijst noemt een aantal ‘aandachtsgebieden’ die ontwikkelaars ter harte moeten nemen. De checklist bevat in totaal 10 punten:

  • *Test de kwaliteit van de ‘core’ van de app zodat deze geschikt is voor alle apparaten en formaten waarop hij is gericht
  • *Optimaliseer de vormgeving voor grotere beeldschermen
  • *Profiteer van de extra schermruimte vergeleken met smartphones, speciaal bij 10 inch-tablets
  • *Gebruik pictogrammen en andere beeldelementen die zijn ontworpen voor tabletschermen, met aparte ontwerpen voor elke pixeldichtheid’
  • *Pas lettertypen en aanraakbare beeldelementen (‘touch targets’) aan voor tabletschermen’
  • *Pas de widgets op het startscherm (home screen) aan voor tabletschermen’
  • *Zorg dat de tabletversie van de apps minstens evenveel ‘- en liefst meer - features heeft dan de smartphone-versie
  • *Stel geen hardware-features verplicht die niet op alle tablets beschikbaar zijn
  • *Ondersteun alle mogelijke schermformaten nadrukkelijk in de programmacode’
  • *Gebruik ‘best practices’ bij het publiceren in Google Play, zoals het aanbieden van slechts één Application Package File (APK) voor alle formaten en het tonen van minstens één schermfoto die de app op een tablet laat zien

Succesverhalen moeten als lichtend voorbeeld dienen

Google haalt een aantal succesverhalen van bedrijven aan die meer betrokkenheid van gebruikers, hogere inkomsten en meer downloads hebben ondervonden met hun apps voor Android-tablets. Een van de succesverhalen gaat over Instapaper, dat in samenwerking met ontwikkelaar Mobelux een app bouwde. Toen de verkoop van de Nexus 7 begon, zag Instapaper het aantal downloads van zijn app met een factor 6 stijgen. De leverancier van het spel Tiny Village meldt dat de gemiddelde inkomsten per speler op een tablet 35 procent hoger zijn dan van de versie voor Android-smartphones.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in