IT-diensten dragen nog nauwelijks bij aan winst KPN
De verkopen van KPN's netwerkbedrijf NetCo liepen, ondanks voortdurende investeringen in vernieuwing van de bekabelingen, met 7,8 procent terug tot 635 miljoen euro. Jaar-op-jaar gerekend zakte de brutowinst met 18 procent naar 345 miljoen euro, waarmee het wel nog steeds veruit KPN's meest winstgevende activiteit is.
De voor KPN zeer belangrijke omzet in mobiele abonnementen voor consumenten daalde met 9,4 procent naar 444 miljoen euro. De directie schrijft deze daling deels toe aan 'de trend naar nieuwe manieren van communiceren', waarmee kennelijk wordt gedoeld op een verschuiving naar spraak- en berichtenverkeer via internet. De daardoor veroorzaakte teruggang in mobieletelefonie-omzet werd slechts ten dele gecompenseerd door groei in de verkoop van mobiel datatransport in de consumentenmarkt. Hoopgevend voor KPN in de consumentenmarkt is echter de groei van het aantal abonnees, met name binnen de ondermerken Hi en Telfort. In totaal bedient KPN nu 3,5 miljoen mobiele consumentenabonnees (1% meer dan een jaar geleden) en 4,1 miljoen prepaid klanten.
Breuk met dividendbeleid Scheepbouwer
KPN verlaagt zijn dividendverwachting voor 2012 van 90 eurocent tot 35 eurocent per aandeel. Als reden voor de maatregel noemt het bedrijf het onzekere economische klimaat en de hoge schuldenlast. Maar de breuk met de onder de vorige bestuursvoorzitter ingezette lijn van herhaaldelijke verhoging van het dividend zou ook wel eens te maken kunnen hebben met de machtsgreep van het Mexicaanse América Móvil, dat zijn belang in KPN wist op te hogen naar 28 procent. Daarmee lijkt de zakelijke rationale voor het steeds weer verder opschroeven van de dividenden vervallen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee