Overslaan en naar de inhoud gaan

'Kleinere iPad komt nog dit jaar'

Met een ‘iPad Mini’ kan Apple zich beter staande houden tegen de aanzwellende concurrentie op de tabletmarkt, aldus financieel persbureau Bloomberg. Een kleine iPad kan met name de aangekondigde Nexus 7 van Google de wind uit de zeilen nemen. Die tablet krijgt een scherm van 7 inch (17,7 cm) en kost 199 dollar, net als de even grote Kindle Fire van Amazon.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Retina-beeldscherm zou te duur zijn

Persbureau Bloomberg baseert zijn bericht op bronnen die anoniem willen blijven omdat Apple zijn plannen voor een kleinere iPad nog niet openbaar heeft gemaakt. Volgens de bronnen zou de kleine iPad niet beschikken over een retina-beeldscherm, waarmee de derde generatie van de iPad is uitgerust. Dit scherm biedt een zeer hoge resolutie maar is ook aanzienlijk duurder dan een gewoon touch screen zoals dat van de iPad 1 en 2.

Naast Bloomberg maken ook diverse andere nieuwssites en blogs melding van de kleinere iPad. dat geldt onder meer voor de Taiwanese site DigiTimes, die regelmatig nieuws over toekomstige Apple-producten baseert op zegslieden in de toeleveringsketen van componenten.

Sharp krijgt herkansing met IGZO-display

De geruchtensite MacRumors verwijst naar de Chinese site MyDrivers.com, die claimt dat Apple een iPad met een scherm van 7,85 inch in petto heeft. Het toestel zou ongeveer even dik zijn als de iPad 2 van vorig jaar en een zogeheten IGZO-scherm krijgen, gemaakt door Sharp. ‘IGZO’ staat voor indium gallium zinkoxide. De technologie maakt dunnere schermen met grotere helderheid mogelijk en zou volgens geruchten oorspronkelijk in de iPad 3 worden toegepast. Sharp kreeg toen de massaproductie niet tijdig op gang.

Steve Jobs vond kleinere tablet niet optimaal

Tot kort voor zijn dood stond voormalig Apple-topman Steve Jobs afwijzend tegenover het uitbrengen van een kleinere iPad. Hij meende dat het bestaande beeldformaat van 9,7 inch (24,5 cm) minimaal vereist was voor een goede ‘gebruikerservaring’.

Apple bracht de eerste iPad in april 2010 op de markt en zette daarmee de toon. Volgens marktonderzoeker Gartner heeft het bedrijf ondanks een steeds groter aanbod van andere tablets nog steeds een marktaandeel van 61 procent.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in