Overslaan en naar de inhoud gaan

Hardware drukt omzetgroei IBM

IBM profiteerde in de eerste drie maanden van 2012 van een sterke vraag naar software en bijbehorende dienstverlening. Anderzijds werd de omzet gedrukt doordat de verkoop van hardware net als in het voorgaande kwartaal afnam, dit keer met 6,7 procent. Per saldo steeg de omzet met een magere 0,3 procent naar 24,67 miljard dollar. Analisten rekenden gemiddeld op 24,8 miljard dollar.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Het winstcijfer van 3,07 miljard dollar is ruim 7 procent hoger dan de 2,86 miljard dollar die IBM een jaar eerder onderaan de streep overhield.

Resultaten per segment

  • IT-services zijn tegenwoordig verreweg de belangrijkste inkomstenbron van ‘computerfabrikant’ IBM. De omzet van technologiediensten steeg met 1,7 procent naar 10 miljard dollar. Daar tegenover staat een verkoopdaling bij zakelijke dienstverlening met 1,5 procent naar 4,6 miljard dollar. Klanten ondertekenden afgelopen kwartaal voor 11,9 miljard dollar aan nieuwe servicecontracten. Dat is 12 procent meer dan een jaar eerder. In totaal heeft IBM voor 139 miljard dollar aan servicecontracten in portefeuille, iets minder dan de 141 miljard dollar eind vierde kwartaal. Deze ‘backlog’ vormt een maatstaf voor toekomstige omzet.
  • Het segment Systems & Technology, waar de computerapparatuur onder valt, zag de omzet dalen van 4 naar 3,7 miljard dollar. Tot het derde kwartaal van het vorig jaar steeg de hardwareverkoop nog, mede dankzij de grote vraag naar System z-mainframes. Nu kromp de verkoop van deze grote servers met 25 procent, en stagneerde de omzet van de productlijnen Power Systems en System x. Financieel directeur Mark Loughridge ziet de verklaring voor de daling in de hardwareverkoop mede in het feit dat vorig jaar het eerste kwartaal zo sterk was.
  • De verkoop van software steeg afgelopen kwartaal met 5,5 procent naar 5,6 miljard dollar. De middlewareproducten zoals Websphere en Tivoli leverden 3,5 miljard dollar op (+ 7 procent), al steeg de omzet van Lotus en Rational nauwelijks en zat de groei vooral in Websphere (+16 procent) en Tivoli en Information Management (beide + 5 procent). De verkoop van besturingssystemen bracht 950 miljoen dollar binnen (+ 9 procent).

Sterkste groei in opkomende markten

De omzetontwikkeling van IBM vertoonde in het eerste kwartaal flinke geografische verschillen. In opkomende markten zoals de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India, China) steeg de omzet met 9 procent. In Noord- en Zuid-Amerika bleef de groei beperkt tot 1 procent en in EMEA viel de verkoop met 2 procent terug, mede als gevolg van de gedaalde koers van de euro ten opzichte van de dollar. Azië lag daartussenin met een omzetstijging van 4 procent.

Naar aanleiding van de jongste kwartaalcijfers verhoogt IBM zijn prognose voor het hele boekjaar. De operationele winst zal minstens op 15 dollar per aandeel uitkomen. In januari ging het bedrijf nog uit van minstens 14,85 dollar.

Point-of-sale activiteiten verkocht aan Toshiba

IBM maakte dinsdag ook bekend dat het zijn afdeling die ‘point-of-salesystemen’ (kasregisters) voor de detailhandel maakt aan de Japanse fabrikant Toshiba TEC verkoopt. Dat levert IBM eenmalig zo’n 850 miljoen dollar op. De eerste drie jaar behoudt IBM nog een belang van bijna 20 procent. Tegelijk sluiten beide bedrijven een meerjarenovereenkomst om op dit gebied samen te werken. De verkoop past in IBM's strategie om zich te ontdoen van laag renderende hardware-onderdelen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in