Overslaan en naar de inhoud gaan

'Google gaat online Android-tablets verkopen'

Dat meldt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Volgens ‘ingewijden’ zal Google tabletcomputers van diverse fabrikanten online aanbieden, met de merknamen van beide partners erop. De anonieme bronnen noemen in dit verband fabrikanten als Samsung en Asus.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Daarnaast kan Google voor de levering van tabletcomputers een beroep doen op Motorola Mobility, al hebben de Chinese autoriteiten nog geen toestemming gegeven voor de overname van dat bedrijf. Toezichthouders in de VS en Europa hebben al wel groen licht gegeven.

Google verkocht korte tijd zelf smartphones

Er is een precedent: in 2010 verkocht Google korte tijd zelf een Android-smartphone, de Nexus One van HTC. Na enkele maanden stopte Google daar weer mee, toen steeds meer andere fabrikanten ook mobieltjes met Android uitbrachten.

Details over de tabletplannen van Google ontbreken nog. Zo is nog niet bekend wanneer de verkoop van de tablets begint. De ingewijden verwachten dat de opening samenvalt met de introductie van versie 5.0 van Android, codenaam Jelly Bean, medio dit jaar.

Mikpunt is de iPad van Apple

Door zelf tablets te verkopen gaat Google volgens The Wall Street Journal rechtstreeks de confrontatie aan met Apple. Vergeleken met de iPad van Apple zijn de concurrerende Android-producten, van fabrikanten als Acer, Asus en Samsung, nog geen bestsellers. De iPad heeft ongeveer 3/4 van de tabletmarkt in handen.

Daarnaast oogst webwinkel Amazon aan de onderkant van de markt succes met de Kindle Fire, die nu ook in Europa verkrijgbaar is. Google zou volgens de anonieme bronnen overwegen toekomstige Android-tablets te subsidiëren om op prijs te kunnen concurreren met de Kindle Fire.

Software en diensten zijn het ultieme doel

De achterliggende drijfveer van Google om zich met hardware in te laten is dat het bedrijf zijn zoekmachine, kaarten en andere dienstverlening – met advertenties als hoofdpijler – op zoveel mogelijk mobiele apparatuur wil verspreiden. Reclame op tablets levert per apparaat meer op dan op smartphones, al is de markt nog relatief klein.

Succes van Android op smartphones nog niet herhaald

Daarnaast ziet Google met lede ogen aan dat telecombedrijven er niet in slagen Android-tablets met evenveel succes te verkopen als smartphones, waar het besturingssysteem wel is uitgegroeid tot een serieuze concurrent van Apple. Bijvoorbeeld Motorola wist in 2011 slechts 1 miljoen Xooms te slijten, een schril contrast met de tientallen miljoenen iPads die Apple heeft afgeleverd.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in