Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander wantrouwt online recensies

De gemiddelde Nederlandse consument leest de online recensies wèl, maar echt vertrouwen heeft hij of zij er niet in. Slechts één op de vijf Nederlanders vertrouwt de online reviews. Ook zijn wij niet bepaald gevoelig voor aanbevelingen van merken op sociale netwerken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Spanjaarden.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Nederlanders die iets willen kopen dat duurder is dan 50 euro, oriënteren zich wel op internet. Iets meer dan de helft (51 procent) leest soms een online recensie voordat men de aankoop doet. Maar zèlf reviews schrijven, gebeurt een stuk minder. Als er een goede aankoop is gedaan, dan schrijft 57 procent een online recensie.

Duitse consument is het meest kritisch

De Belgen en Fransen volgen ons hiermee op de voet (beiden 55 procent). Van de Europeanen zijn het vooral de Duitsers die de leiding nemen als online critici. Bijna driekwart (73 procent) van de Duitsers schrijft een online review als ze de aankoop goed vinden en 71% als ze de aankoop slecht vinden.

Van de geënquêteerden delen Nederlanders het minst content op zogeheten fanpagina’s, die merken hebben geplaatst op sociale netwerken. Slechts 23 procent doet dit. Dit staat in schril contrast met de koplopers Spanjaarden (55 procent), Duitsers en Fransen (51 procent).

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in