Fraude met internetbankieren neemt fors toe
Phishing staat centraal
De brancheorganisatie heeft maandag een nieuwe campagne gelanceerd om internetbankieren veiliger te maken. Daarin staat het fenomeen 'phishing' centraal. Dat is een vorm van fraude waarbij criminelen door middel van nepmails, die afkomstig lijken van een bank, proberen inloggegevens te achterhalen. Het is de meest voorkomende manier waarop fraude wordt gepleegd met internetbankieren.
Andere methodes om via het internet bankrekeningen te plunderen, zijn kwaadaardige computersoftware en het zogenoemde 'social engineering'. Daarbij bellen criminelen met rekeninghouders en doen zij zich voor als bankmedewerkers. De nieuwe campagne moet mensen er nog maar eens op wijzen dat de bank nooit telefonisch of per e-mail om persoonlijke gegevens vraagt.
Verder lijkt ook het kopiëren van bankpassen (skimming) weer in de lift te zitten. Vorig jaar signaleerde de NVB een scherpe daling van de schade voor banken tot 19,7 miljoen euro, maar dit jaar staat de teller na 6 maanden alweer op 14,8 miljoen euro.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee