Overslaan en naar de inhoud gaan

Schiphol neemt nieuw bagagesysteem in gebruik

De nationale luchthaven handelt nu per jaar ongeveer 50 miljoen koffers van luchtreizigers af, variërend van 120.000 stuks op een rustige dag tot 180.000 op de drukste dagen van het jaar. Een groot deel van die koffers is eigendom van passagiers die op doorreis zijn.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Schiphol werkt al jaren aan een nieuw bagagesysteem om de koffers sneller, efficiënter en met minder fouten te verwerken. De luchthaven werkt hiertoe in het investeringsprogramma 70MB samen met de KLM en VIBM, een samenwerkingsverband van Vanderlande Industries en IBM. De projectnaam ‘70MB’ slaat op de beoogde capaciteit van ‘70 million bags’, behorend bij maximaal 60 miljoen passagiers.

De bagagekelder Nieuw Zuid onder Terminal 1 is erop ingericht om pieken in de kofferstroom efficiënt op te vangen. Niet-spoedeisende bagage wordt tijdelijk in een bufferzone opgeslagen met een capaciteit van 4200 koffers.

Zes robots zorgen ervoor dat deze koffers tijdig weer vanuit de buffer op vrachtcontainers worden geplaatst om de bagage naar het juiste vliegtuig te dirigeren. In 2006 nam Schiphol in de bagagekelder van de E-pier al de eerste bagagerobot ter wereld in gebruik, in 2009 gevolgd door de eerste automatische losinstallatie voor bagagecontainers.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in