Overslaan en naar de inhoud gaan

Service2Media maakt zijn ontwikkelplatform te gelde

Service2Media ontwikkelde de afgelopen jaren een reeks van succesvolle apps voor bedrijven in uiteenlopende sectoren als media, finance en nutsbedrijven. Het bedrijf gebruikt daarvoor een zelfgebouwd ontwikkelplatform, waarmee op basis van één specificatie apps voor diverse tablet- en smartphone-operatingsystems kunnen worden gegenereerd. Bekende voorbeelden van apps die op deze wijze tot stand kwamen zijn die van Al Jazeera, CNN, De Telegraaf en Rabo Mobiel.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Het voordeel van deze ‘app-lifecycle’-aanpak is - naast snelheid en kostenbesparing bij het faciliteren van meerdere mobiele apparaten - een toegenomen vermogen om snel en zonder al te hoge kosten nieuwe versies van bestaande apps uit te brengen.

Met het verkopen van haar geavanceerde ontwikkelplatform verpatst Service2Media in zekere zin een strategische asset in zijn concurrentiestrijd met andere IT-dienstverleners die apps ontwikkelen. Maar algemeen directeur en medeoprichter Geert Kolthof (ex Logica) is te veel ondernemer om zo defensief naar de markt te kijken: “De vraag naar apps groeit razendsnel, zo snel dat je het als bedrijf in je eentje niet kunt bijbenen, zeker niet als je ook in het buitenland mee wilt spelen. Daarvoor zul je partners moeten inzetten.”

Geen exclusiviteit voor partners
De ‘partners’ waar Kolthof op doelt zijn geen resellers, maar in feite gewone klanten: derden, die op licentiebasis gebruik gaan maken van het ontwikkelplatform. En die groep valt weer uiteen in grote ondernemingen die zelf apps voor eigen gebruik ontwikkelen en anderzijds IT-dienstverleners die - eventueel in concurrentie met Service2Media - in opdracht van klanten apps ontwikkelen en onderhouden.

Kolthof is ook geenszins van plan om kopers van het ontwikkelplatform, dat ‘M2Active’ is gedoopt, enige vorm van exclusiviteit te bieden: “We zien het als generieke software, te vergelijken met een Oracle of Dynamics-omgeving”.

R&D gaat onverminderd door
Voor het internationaal op de kaart zetten van ‘M2Active’ trekt Kolthof 2 jaar uit. In dat tijdbestek moet de omzet vanuit de platform-business die van de inrtussen ook doorgroeiende professional services-groep passeren. Op dit moment telt het bedrijf zo’n dikke honderd medewerkers. Het bij Newion en Prime opgehaalde extra ‘eigen vermogen’ zal grotendeels worden aangewend voor het werven van zo’n 40 tot 50 nieuwe medewerkers, in de commerciële sfeer, maar ook voor R&D. Die laatsten zullen worden ingezet om de functionaliteit van M2Active te verrijken, en ook om verwachte nieuwe doelomgevingen te faciliteren. Op dit moment kan M2Active apps uitspugen voor iOS (Apple), Android (Google), BlackBerry OS (RIM), J2Me (Oracle) en Windows Phone 7 (MicroSoft), maar Kolthof is er van overtuigd dat er nieuwe besturingssystemen voor mobiele apparaten bij zullen komen en dat er ook nog de nodige zullen verdwijnen.

Geen meerderheidsbelang
Na de kapitaalinjectie is het eigendomsrecht over Service2Media verdeeld over drie partijen: het management, Newion Private Plus Fund (dat al langer participeerde) en Prime Ventures (met belangen in onder meer Layar en eBuddy). Over de kwantitatieve verhouding van de drie belangen wil Kolthof niet meer kwijt dan dat de belangen elkaar qua omvang weinig ontlopen en dat derhalve geen van de partijen in zijn eentje een meerderheid vormt.

De VC-bedrijven proberen via de investeringen in Service2Media hun graantje mee te pikken van de verwachte groei in het gebruik van app-technologie. Forrester bijvoorbeeld raamt de markt voor mobiele app-diensten omstreeks 2015 op 17 miljard dollar per jaar. Tegelijkertijd wijst Ovum erop dat de noodzaak om gelijktijdig meerdere mobiele platforms te faciliteren IT-managers bij bedrijven in toenemende mate hoofdpijn oplevert. En Gartner voorziet dat het aantal mobiele besturingssystemen zeker nog tot 2015 zal toenemen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in