Overslaan en naar de inhoud gaan

Overheid onderzoekt betekenis gedeelde informatie

Een consortium van ondermeer Nederlandse kenniscentra, dienstverleners en de Belastingdienst wil meer helderheid brengen in die betekenis van informatie. Zij hebben daartoe het project Essence gestart dat in ieder geval tot april 2011 loopt.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

In het project Essence werken zij aan een praktische aanpak. De organisaties ontwikkelen modellen gericht op standaardisatie maar ook op variatie. De betekenis van informatie wisselt namelijk in de context waarin deze wordt gebruikt. Die context kan van alles zijn: een bedrijfsproces, een product, een situatie, een wet, een gebeurtenis. "De context kan nieuw zijn of juist een erfenis uit het verleden. En toch moeten deze contexten elkaar begrijpen", zegt projectleider Paul Oude Luttighuis van Novay, het voormalig Telematica Instituut. "De reflex is vaak: als je wilt uitwisselen moet je standaardiseren. Voor techniek lukt dat, voor de inhoud van informatie lukt dat dus vaak maar mondjesmaat."

Op zoek naar de grootste gemene deler
Om tóch informatie te kunnen delen, moeten organisaties eerst ontdekken wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen elkaars denkwerelden en contexten. Is de grootste gemene deler gevonden, is de standaardisering mogelijk. "En als je vindt dat sommige verschillen toch weggepoetst moeten worden, dan kan dat, maar weet dan dat je ingrijpt in de business, met alle effecten van dien", zegt Oude Luttighuis.

Het project bouwt voort op recente ontwikkelingen bij het Forum Standaardisatie en op ideeën van Pieter Wisse, specialist in informatiemanagement. Deelnemers in het consortium zijn de Belastingdienst, Ordina, RuleManagement Group, Forum Standaardisatie, Het Expertise Centrum, TNO en Novay. Zij financieren de eerst fase tot april 2011 met een budget tussen de 4 en 5 ton. Daarna bekijken zij of een vervolg nodig is op basis van de reactie van de markt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in