Overslaan en naar de inhoud gaan

Registratie persoonsgegevens toch centraal

Het idee van een landelijke database met persoonsgegevens was jarenlang besmet. Dat had deels te maken met de ervaring in de Tweede Wereldoorlog: de efficiënte bevolkingsadministratie hier te lande was de Duitsers van veel nut bij de Jodenvervolging en het ronselen van jongemannen voor de gedwongen arbeidsinzet. Los daarvan wilden de gemeenten grip houden op de administratie, omdat ze aan de administratie sec een veel bredere registratie hebben hangen zoals Burgerzaken.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Om die reden werd in eerste aanzet besloten tot een decentraal systeem waarbij iedere gemeente de eigen gegevens opsloeg.

De gekozen constructie wrong technisch gezien wel. Instanties die de gemeentelijke basisregistraties moesten kunnen raadplegen, zoals de Belastingdienst, pensioenfondsen en de politie, hadden behoefte aan een centraal register waar ze personen konden vinden waar ze niet de actuele woonplaats kenden. Daarvoor werd een landelijke verwijsindex opgebouwd die periodiek werd gevoed met de mutaties die de gemeenten zelf in hun systemen invoerden. Zowel technisch als qua kostenplaatje was dat niet de efficiëntste oplossing. Dat terwijl er zo feitelijk wel een centrale registratie ontstond, zij het eentje die niet altijd volledig actueel was.

Mede door deze discussie, maar ook door geldkwesties, kwam de modernisering van de GBA de afgelopen jaren in het slop. Begin maart wisten de betrokkenen het moderniseringsproces vlot te trekken. Als onderdeel van het bestuurlijk akkoord over de modernisering van de GBA werd besloten ook nog eens onderzoek te laten doen naar ‘de positionering van het systeem voor het opslaan en bijhouden van gegevens van de basisregistratie personen’. Atos Origin kwam in dat onderzoek tot de conclusie dat een centrale oplossing voor dit Burgerzakensysteem-Kern de voorkeur verdiende. Een centraal systeem maakt 7x24 uur plaatsonafhankelijke dienstverlening, en optimale gegevenskwaliteit en kostenbesparing voor gemeenten mogelijk, was de hoofdconclusie. Begin deze maand werd duidelijk dat steeds meer betrokkenen overhelden naar een voorkeur voor een centrale oplossing.

Overigens komt er ook een lokale versie van het Burgerzakensysteem-Kern beschikbaar, ‘om de overgang naar het centrale systeem makkelijk te laten verlopen’. Het ministerie houdt daarbij kennelijk de regie, want dit lokale systeem wordt door het ministerie ter beschikking gesteld van de gemeenten. De gemeenten blijven wel zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van de GBA.

Op de markt voor gemeentelijke GBA-pakketten zijn nu drie leveranciers actief: Centric, PinkRoccade en Procura. De ontwikkeling van een Burgerzakensysteem-Kern zal het speelveld voor deze leveranciers drastisch veranderen. In de toekomst zullen ze het vooral moeten hebben van aanvullende modules op het kernsysteem. Wellicht kunnen ze wel een rol veroveren in de ontwikkeling van dat kernsysteem. Binnenlandse Zaken is in samenwerking met de VNG een Europese aanbesteding gestart. Die moet resulteren in een zogeheten raamovereenkomst met acht partijen die ingeschakeld kunnen worden bij de bouw van modules van het kernsysteem en de verdere uitbouw van het systeem waarmee derden de registratie persoonsgegevens kunnen bevragen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in